کمک مالی به خودروسازان تورمزا است/ چند پیشنهاد برای خروج از بحران زیان
کارشناس خودرو پرداخت تسهیلات به خودروسازان را تورمزا دانست و برای بهبود بحرانهای مالی این صنعت چند راهکار ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فربد زاوه درباره اختصاص اوراق گام به خودروسازان به ایلنا گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به خودروسازان داده میشود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات جدید خواهد بود اما هر میزان پول تزریق شود باز هم نمیتوانند بدهیها را پرداخت کنند و پولها را به بانک مرکزی پس نمی دهند که تبدیل به تورم میشود.
وی افزود: جایگزین کردن اوراق با روشهای دیگر هم مشکلی را حل نمیکند. اتفاقا بهترین شیوه تامین نقدینگی اوراق است، چراکه میتوان امیدوار بود که نقدینگی جدیدی خلق نمیشود و نقدیندگی موجود به سمت خودروسازی هدایت شود تا مشکلی را مرتفع کند اما از آنجا که لباسی شده که جیب آن سوراخ است، هر چیزی که باید اضافه شود از بین میرود و تبدیل به بحران میشود.
این کارشناس خودرو ادامه داد: خودروسازی بیش از هر چیز نیازمند به افزایش سرمایه نقدی بوده و تا زمانی که افزایش سرمایه از طریق سهامدار اتفاق نیافتد، شرایط منفی صورتهای مالی بهبود پیدا نمیکند.
زاوه با اشاره به راههای پیشرو برای بهبود بحرانهای مالی خودروسازان گفت: درمرحله اول در داخل خودروسازیها باید کاهش سریع هزینهها رخ دهد وهمه هزینههای لجستیکی و غیراقتصادی باید کاهش داده شود. در حالی که کارخانه در تهران قرار دارد، خودروها با هزینه بسیار در شهرستانها توزیع، مونتاژ و دوباره با هزینه دیگری در سایتهای دیگر توزیع میشود که اشتباه است.
وی افزود: طرح های غیراقتصادی در خودروسازی و قطعهسازی همچون ساخت موتورهایی که هیچگاه به هیچ معیار اقتصادی حتی نزدیک هم نشده یا ساخت خودروهای پلاس باید متوقف شود.
این فعال بازار سرمایه ادامه داد: موضوع دیگری که از نظر مالی برای خودروسازان لازم است اصلاح قیمت فروش است و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده باید تیراژ را کاهش دهند. حکایت خودروسازان حکایت فردی است که زخم خورده و به جای معالجه و گذراندن دوره نقاهت در حال بازی فوتبال است. لذا از نظر قیمت فروش هم باید نرخ آنها شناور شود و به قیمت بازار برسد تا میزان زیان کاهش یابد.
زاوه ادامه داد: هر دوی این اتفاقها باید به طور همزمان رخ دهند. اصلاح مدیریتی یا اصلاح قیمتی به تنهایی کافی نیست و باید افزایش سرمایه نقدی پس از ثبت سهامدار روی دهد.در غیر این صورت هیچ راهکاری به صنعت خودروی ایران کمک نخواهد کرد. البته افزایش سرمایه نقدی هم کمک شایانی نمیکند اما میتواند حجم بحران را کاهش دهد.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................