کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل اصلی صعود سهام خودرویی، مدعی شد عده ای در کمین نشسته اند تا بار دیگر در قیمت‌های بالا سهم ایران خودرو را خالی و خاطرات شیرین را تکرار کنند !

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رهام آزادی با انتشار مطلبی تحت عنوان "آیا باید منتظر سقوط دوباره سهام خودرویی بود؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد :
 سهام خودروسازان بار دیگر مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. این یادداشت به‌سهام خودرویی به‌عنوان نمونه‌ای از رشدهای بدون پشتوانه نگاه می‌کند تا تلنگری به‌توهم معامله‌گران زده باشد و احتمال زیان سنگین را در ذهن آنها زنده کند.

دلیل اصلی صعود سهام خودرویی و نگاهی به گذشته

شاید مهم‌ترین دلیل صعود اخیر سهام خودرویی را بتوان خاطرات شیرین فعالان از رشدهای خیره‌کننده این گروه در دوره‌های مشابه گذشته مطرح کرد اما اصل این است که همه داستان ، خودرویی‌ها را تا نیمه‌راه (مسیر صعودی) در ذهن دارند و سقوط‌ های سنگین که بعد از تشکیل‌حباب قیمتی در این نمادها رخ داده از اذهان پاک شده است.

برای مثال در زمستان سال ۹۴ به‌دنبال اخبار برجامی و با چشم‌انداز رشد سودآوری شرکت‌های خودروساز به‌دنبال همکاری با شرکای فرانسوی (که البته تحلیل‌های کاملا اشتباه بود) سهام ایران‌خودرو حدود ‌۲۰۰ درصدی رشد کرد. این بخش برای عده‌ای خاطره‌ای شیرین است اما برای بسیاری بخش تلخ ماجرا را یادآوری می‌کند.

در پایان رشدهای بی‌حساب و کتاب سهام خودرویی و از ابتدای سال ۹۵ ، ریزش سهام این صنعت آغاز شد و سهام "خودرو" تا بیش از ۵۰ درصد از ارزش  را در سال‌های بعد از دست داد و ارزش بازار سهام آن در پایان سال ۹۴ به‌ بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید.

دوره دیگر قابل بررسی، همین سال گذشته است که در آن از ابتدای سال ۹۹، رشد سهام ایران‌خودرو به حدود ‌۷۰۰ درصد رسید. طبیعتا هر کسی که در این رشد عجیب قیمتی سهامدار این شرکت بود از آن به‌نیکی یاد می‌کند. گرچه هیچ ایده‌ای از علت رشد و حباب سنگین قیمتی که در این سهم ایجاد شده بود نداشته باشد اما لازم است اتفاقات بعد از آن را نیز مورد توجه قرار داد.

سهام این‌ شرکت همگام با دیگر سهام بازار از نیمه تابستان سال گذشته ، مسیر نزولی پرشتابی در پیش گرفت و این‌بار در مدت زمان کمتری بیش از ۷۰ درصد از ارزش را از دست داد ( از ۸۰۰ به‌ کمتر از ۲۰۰ تومان) . برای شخصی که در این دوره ۱۰۰ میلیون تومان در سقف تاریخی این سهم سرمایه‌گذاری کرده باشد شاید تنها در نهایت ۳۰‌ میلیون تومان از سرمایه باقی‌مانده بود.

چرا سهام ایران خودرو حباب دارد ؟

حال دوباره اشتیاق پیشروی در حباب قیمتی سهام خودرویی مشاهده می شود. دلیل تاکید بر حباب قیمتی این شرکت میزان زیان انباشته سنگین این شرکت است. برخلاف بسیاری از نابلدان و آماتورهای بازار که به‌راحتی اسیر چنین دام‌های هیجانی در صعود سهام می‌شوند این‌بار تمام افرادی که در قیمت‌های پایین‌تر سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند به‌خوبی با بهانه‌های واهی برای صعود این سهم آشنا هستند.

چه به‌ واسطه برجام یا داغ‌شدن فضای عمومی بازار سهام این‌بار نیز عده‌ای در کمین نشسته که بار دیگر در قیمت‌های بالا این سهم را خالی کرده و همان خاطرات شیرین سودهای رویایی را تکرار کنند و اما در ادامه زیان برای افرادی باقی می‌ماند که بار دیگر چشم‌بسته اسیر چنین دامی شده‌اند.

ممکن است با توهم تسلط کافی بر معاملات این سهم یا دیگر نمادهایی از این دست که زیان‌های انباشته و وضعیت بسیار نامناسبی دارند اما رشد قیمتی را در پیش گرفته‌اند، یک معامله‌گر را فریب دهد اما زمانی‌که علت رشد مشخص نیست (غیرواقعی است) خط پایانی برای رشد نیز وجود ندارد و چه‌ بسا مانند مسیر نزولی سال گذشته با قفل‌شدن سهم در صف فروش حتی فرصت خروج وجود نداشته باشد.

ایران‌خودرو، سایپا یا سایر سهام از این دست به‌ این دلیل مورد اشاره هستند که می‌توانند فضا را برای زیان معامله‌گران فراهم کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند احتمال ادامه رشد چنین نمادهایی را رد کند اما در عین حال قطعا هر‌گونه اظهارنظری درباره زمان فروش و پایان رشدهای حبابی نیز غیردقیق بوده و همین‌ جا است که اتفاقا احتمال زیان را به‌ شدت افزایش می‌دهد.

با این همه خالی از لطف نیست که ارزش بازار ایران‌خودرو به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از نظر دلاری همسان پایان سال ‌۹۴ است. با این تفاوت که زیان انباشته این شرکت و این صنعت به‌دنبال تحریم و سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت چندین‌ برابر شده است.