گزارش گذشته و حل صنعت خودرو و پیش بینی منفی از آمار تولید سال جاری
سه مسئول انجمن قطعه سازان با اعلام گزارشی از گذشته و حل صنعت خودرو ، پیش بینی کردند تولید یک میلیون محصول تا پایان سال به سختی محقق خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اصغر خسرو شاهی نایب رئیس انجمن قطعهسازان با اشاره به اینکه واردات خودرو در شرایط دشوار ارزی فعلی به صلاح نیست به ایرنا گفت: از سال ۸۷ تا ۹۶ بیش از ۶۰۰ هزار خودرو لوکس وارد شد که ارزبری ۱۳ میلیارد دلاری داشت و کمکی به تنظیم بازار نکرد. درحالی که می شد ۶ شرکت خودروساز ایجاد کرد که به رقابتیتر شدن صنعت و افزایش تیراژ میانجامید.
وی افزود: تاکید و تمرکز مجلس بر ساماندهی صنعت و آزادسازی واردات در حالی است که در آغاز دور دوم تحریمها، دولت به دلیل کمبود ارز، واردات خودرو را ممنوع کرد. خودروسازان با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند و تولید تا پایان سال به سختی به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
این مقام صنفی ادامه داد: آزادسازی واردات خودرو در چارچوب برنامه بلندمدت مانعی ندارد. ۸۰ درصد خودرو از مواد اولیه و قطعات تشکیل شده و مهمترین مواد اولیه از جمله آلومینیوم از ابتدای سال جاری ۲.۵ برابر شده است. فولاد ۵۰ درصد ، مس و مواد پلیمری هم ۱۰۰ درصد گران شدند.
خسرو شاهی گفت: باید جلوی افزایش قیمت مواد اولیه که در برخی موارد مواد اولیه داخلی بالاتر از قیمتهای جهانی به دست قطعهساز میرسد ، گرفته شود.
سررسید ۱۳ هزار میلیارد تومان از طلب ۳۵ هزار میلیارد تومانی خودرو سازان
بر اساس این گزارش، شاپور سامعی رییس کمیته ارزی انجمن قطعه سازان هم گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعهسازان به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده که حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان سر رسید شده است.
وی افزود: قیمتگذاری دستوری که فقط شامل خودرو شده و بسیاری از مواد اولیه داخلی را شامل نمیشود، موجب عدم توان کافی خودروسازان برای پرداخت بدهیها به قطعهسازان شده است.
جایگاه قبلی و فعلی صنعت خودرو و پیش بینی تعداد محصولات فرسوده
فرهاد بهنیا سخنگوی این انجمن هم گفت: ایران در سال ۹۰ با تولید بیش از ۱.۶ میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز جهان لقب گرفت و مقام پنجم را در بین کشورهای در حال رشد داشت. با این روند باید در سال جاری ، تولید سالیانه حداقل سه میلیون خودرو محقق می شد اما با سیاستهای سرکوب قیمتی تولید به کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۸ رسید.
وی افزود: شورای رقابت برای کاهش قیمت مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و ... که با نرخهای جهانی قیمتگذاری میشوند ، توانی ندارد. بیش از سه میلیون خودرو فرسوده تردد میکنند و پیشبینی میشود تا ۴ سال آینده به بیش از ۸ میلیون دستگاه برسد . تا آن زمان حداقل ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بابت هزینههای مصرف سوخت اضافی، اتلاف ترافیکی، تخریب محیط زیست و ... از جیب مردم پرداخت خواهد شد.
به نیا ادامه داد: اگر دولت بابت واردات هر دستگاه خودرو بین ۸ تا ۱۰ گواهی اسقاط صادر کند تا حدودی از مشکلات کاسته خواهد شد. درحال حاضر ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو تعطیل شده و دولت میتواند با تخصیص بخشی از خودروهای تولید شده به رفع این مشکل کمک کند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................