تحلیل بنیادی ایران خودرو و سایپا / تقلای خودروسازان برای خروج از زیان
بررسی ترازنامه سالهای اخیر ایران خودرو و سایپا نشان میدهد که زیان خالص دو تولیدکننده بزرگ کشور در ۶ ماه ابتدایی سال، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.
به گزارش تجارتنیوز، اگرچه صورتهای مالی دو خودروساز بزرگ کشور حاکی از زیانسازی است اما به هر روی ایرانخودرو و سایپا به عنوان لیدرهای گروه خودرو و گاه بازار سهام به شمار میروند و بررسیها نشان میدهد این دو شرکت به تدریج از زیان انباشته خود میکاهند. این روند به ویژه از ابتدای امسال و با شروع عرضه خودرو در بورس کالا و رهایی از قیمتگذاری دستوری شورای رقابت آغاز شده است.
شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهرماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.
در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیلهای سواری و وانت است. سهام این شرکت هماکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله میشود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب میآید.
شرکت ساپیا نیز در سال 1344 تاسیس شده است. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن بودند در ادامه سایپا طی توافقی با شرکت رنو، رنو 5 را تولید میکرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، دولت شرکت سایپا را در 16 تیر 1358 به مالکیت خود درآورد.
در سال 1372 سایپا خط تولید یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ ایران یعنی پراید را افتتاح کرد. در حال حاضر فعالیت اصلی سایپا، ساخت و فروش انواع خودرو سبک و سنگین و اجزاء و لوازم قطعات یدکی آنها و فروش فرآورده های مذکور است.
سهام این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله میشود؛ سایپا با ارزش بازاری حدود 50 هزار و 441 میلیارد تومان پس از ایران خودرو بزرگترین شرکت این گروه به حساب میآید.
ترکیب سهامداران ایران خودرو
شرکت تدبیر سرمایه آراد با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب میشود. شرکت گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو و شرکت سپهر کیش ایرانیان نیز هر کدام با تصاحب به ترتیب ۱۰٫۵۹ و ۱۰٫۲۶ درصد از سهام خودرو دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب میآیند. گفتنی است ۲۹٫۲۳ درصد از سهام ایران خودرو در اختیار سهامداران خرد است. گراف زیر ترکیب سهامداران عمده ایران خودرو را نشان میدهد.

ترکیب سهامداران سایپا
در ترکیب سهامداران سایپا نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(معاف از مالیات) با در اختیار داشتن 16.81 درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهامدار این شرکت محسوب میشود. موسسه صندوق حمايت وبازنشستگي كارکنان فولاد و شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا نیز هر کدام با تصاحب به ترتیب 15.53 و 15.49 درصد از سهام خودرو دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب میآیند گفتنی است 28.08 درصد از سهام سایپا در اختیار سهامداران خرد است. گراف زیر ترکیب سهامداران عمده سایپا را نشان میدهد.

بازدهی سهام خودروسازان در مقایسه با شاخص کل
بررسی بازدهی سهام دو غول خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نشان از آن دارد که در بلندمدت، این دو نماد از صنعت خود بازدهی بیشتری کسب کردهاند؛ به طوری که در بازه زمانی 3 ساله شرکت ایران خودرو و سایپا موفق شدهاند به ترتیب 690 و 503 درصد بازدهی کسب کنند در حالی که در همین حین بازدهی صنعت خودرو 407 درصد بوده است.
همچنین مقایسه این دو نماد با بازدهی شاخص کل بورس حاکی از بازدهی تقریبا دو برابری این نماد «خودرو» و «خساپا» نسبت به رشد نماگر اصلی است.
در بازه زمانی کوتاهمدت اما اعداد و ارقام کمی متفاوت است؛ در حالی که نماد خودرو همواره بیش از صنعت خود بازدهی کسب کرده است، شرکت سایپا با نماد «خساپا» بازدهی کمتر از میانگین رشد صنعت خود داشته است.

سود و زیان خودروسازان
زیان خالص ایران خودرو پس از رشد ۱۹۵ درصدی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل خود، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ درصد کاهش داشته و عدد ۱۱ هزار و ۹۳ میلیارد تومان را ثبت کرده است.
همچنین مقایسه صورتهای مالی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت از آن دارد که زیان خالص ایران خودرو با کاهش کمسابقه ۹۲ درصدی روبهرو شده و به رقم ۳۹۵ میلیارد تومان رسیده است.
زیان خالص تولیدکننده بزرگ دیگر، شرکت سایپا، پس از رشد دو برابری در سال 1400 نسبت به سال گذشته خود یعنی 99، عملکرد مناسبی در 6 ماه ابتدایی سال 1401 ثبت کرده است؛ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 1400، زیان خالص این شرکت 66 درصد کاهش یافته است و رقم هزار و 625 میلیارد تومان را ثبت کرده است.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................