پیش شرط های فروش سهام ایران خودرو و سایپا در ادامه عدم تحقق وعده ها!
پیش شرط های فروش سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی در محورهایی چون محصول، گروه مدیریتی، صادرات، مالکیت زمین و... از سوی وزارت صنعت اعلام شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وعده چند ماه پیش وزیران اقتصاد و صنعت مبنی بر فروش سهام مدیریتی ایران خودرو و ساپیا هنوز عملی نشده اما منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت شرایط واگذاری سهام این دو شرکت بورسی را به رئیس هیأت عامل ایدرو ابلاغ کرد تا شاید کور سویی از تحقق قول و قرار در کمتر از 40 روز پایانی سال باشد!
براساس این گزارش، وی اعلام کرد: سیاستهای مطرح در حوزه محصول، گروه مدیریتی، صادرات، استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت تولید، واگذاری، رقابت پذیری و قیمت تمام شده محصولات، پیش شرط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی است .
طبق سیاست گذاری جدید وزارت صنعت، خودروساز باید بر مبنای استفاده از بن سازه (پلتفرم)های داخلی و یا خارجی باشد. همچنین خریدار باید ۷۰ درصد محصول را بر مبنای همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی برای بهکارگیری پلتفرم آنها و یا همکاری مشترک با یک خودروساز خارجی تولید کند.
میزان خودکفایی برای آغاز کار بیش از ۵۱ درصد باشد و زیرمجموعههای کلیدی محصول نیز باید جز اقلام بومیسازی شده و یا تأمین از سازندگانی باشد که دسترسی به آنها در همه شرایط سیاسی مقدور است. این اقلام ، قوای محرکه (موتور، گیربکس و سامانه تعلیق)، بدنه و مجموعههای حساس الکترونیکی هستند.
همچنین ۳۰ درصد سبد محصول میتواند شامل خودروهایی باشد که بهصورت قطعات منفصله وارد میشود. البته در سیاست گذاری جدیدی که مصوب خواهد شد این خودروها شامل تعرفه محصولاتی خواهد بود که بهصورت کامل وارد میشوند.
تسلط بر روی کسب و کار خودرویی، مالی و اقتصادی، فناوری محصول، فرآیندهای تولید خودرو و ارتباطات بینالمللی از جمله صلاحیتهای حرفهای گروه مدیریتی خریداران بوده که باید به تأیید وزارت صنعت برسد. علاوه بر این باید طی سه سال از آغاز تولید، میزان صادرات محصول به ۲۰ درصد برسد و استاندارد مصرف سوخت سبد محصول تولیدی به کمتر از ٥ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رعایت شود.
ایران خودرو و سایپا پس از واگذاری لازم است طی یک سال به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی سایت تولید برسند و تا ده سال امکان واگذاری و فروش اراضی متعلق به سایتهای تولید را ندارند و تنها پس از این مدت و تحقق شرایط اعلامی، زمینها به مالکیت قطعی درخواهد آمد.
همچنین سه سال پس از واگذاری ضروری است محصولات خودروسازان قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند تا در اثر کاهش تعرفه واردات، قادر به تداوم تولید شوند.
با اجرای این سیاستها، خصوصیسازی خودروسازهای بزرگ مصادف با ارتقا ارزش افزوده و اشتغال دانشبنیان این صنعت باشد.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................