واردات خودرو در هاله ای از ابهام
گزارش اقتصاد100، سال ۹۷ بنا به محدودیتهای ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ممنوع اعلام شد. با اتمام این مصوبه، بهار سال ۱۴۰۱ واردات خودرو آزاد شد و اوایل شهریور ماه همان سال آئین نامه واردات خودرو به تصویب هیأت دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.
در این مدت وزارت صمت وعدههای زیادی داد که از جمله مهمترین آنها واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا خرداد ۱۴۰۲ بود. همچنین مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کرد که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه واردات خودروهای خارجی خواهیم بود.
بر اساس همین وعدهها بود که وزارت صمت اسفند پارسال برای پیش فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت نام از ۳۴ هزار نفر با شرط بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که با انصراف ۴ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر در صف خرید باقی ماندند.
با این حال آذر ماه نیز رو به اتمام است و طبق آمار رسمی آمار گمرک ایران در ۸ ماهه ابتدای امسال، ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است. البته ضیغمی در واکنش به این آمار اعلام کرد که «آمار اعلامی گمرک صرفاً بر اساس خودروهایی است که ترخیص قطعی شدهاند و خودروهایی که در گمرکات هستند و اظهار نشدهاند و یا در بنادر هستند را شامل نمیشود بنابراین تاکنون ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو سواری وارد گمرکات و بنادر کشور شده است.»
منظور: واردات خودرو به صلاح کشور نیست
در این بین با توجه به اینکه واردات خودرو برخلاف وعدههای داده شده به شدت کند است و کارشناسان نیز علت کندی واردات را مشکلات ارزی اعلام میکنند، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز امروز در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد که تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.
منظور تاکید کرده که «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه میکنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»
با این اظهارنظر مسئول مستقیم برنامه و بودجه کشور و البته وضعیت کند واردات خودرو، به نظر میرسد نباید امید چندانی به تحقق وعدههای افزایش واردات خودرو داشت. از آن طرف نیز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز همچنان در دولت رسوب کرده و مشخص نیست به طور کلی ابلاغ شود یا نشود.
از سویی دیگر علی آبادی وزیر صمت پیش از این درباره خودروهای وارداتی و تعیین تکلیف ثبتنامکنندهها، گفته بود که «واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تا آذرماه ۱۴۰۲ تکلیف همه کسانی که ثبت نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو، مشخص میشود.» اما آذر ماه هم رو به اتمام است و این متقاضیان همچنان بلاتکلیف هستند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................