خودرو ارزان ميشود؟ نمیشود
با لغو تحریم علیه خودروسازی ایران، حالا مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار
شدهاند و این در شرایطی است که از جاده مخصوص اخبار دیگری به گوش میرسد.
روند صعودی قیمت خودرو، از ابتدای سال 91 و همزمان با شروع افت تولید، شکل
گرفت و آن طور که کارشناسان عنوان میکنند، چهار عامل اصلی سبب شد تا
قیمتها صعودی شدید را تجربه کرده و در نتیجه، خودروهای داخلی بیش از دو
برابر گران شوند.
«رشد نرخ ارز»، «تورم»، «عدمارائه تسهیلات مالی به
خودروسازان» و «تحریمها»، چهار دلیل اصلی کاهش تولید و در نتیجه، رشد شدید
قیمت خودروهای داخلی به شمار میروند و حالا در این بین، فقط مانع «تحریم»
و آن هم نه به طور کامل؛ برطرف شده است. اگرچه خودروسازان نیز عنوان
کردهاند تحریمها تا 30 درصد در بحرانی شدن صنعت خودرو نقش داشته اند؛ اما
این به آن معنا نیست که حالا مانع تحریم به طور کامل از سر راه این صنعت
برداشته شده و قرار است قیمتها نیز 30 درصد پایین بیایند.
در حال حاضر تنها اتفاق رخ داده این است که آمریکاییها تحریم علیه
خودروسازی ایران را لغو کردهاند و از این پس، شرکتهای خارجی منعی برای
ارسال خودرو و قطعات به ایران نخواهند داشت. این در شرایطی است که هنوز
«تحریم بانک مرکزی» ایران به قوت خود باقیاست و خودروسازان مجبورند برای
خرید قطعات خارجی، دست به دامان واسطهها شده و هزینه گزافی بابت دور زدن
این «تحریم» بدهند. از طرفی، تحریم آمریکاییها علیه خودروسازی ایران، از
اوایل تیرماه امسال آغاز شد، حال آنکه قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته روند
صعودی به خود گرفت و این نشان میدهد، تحریم موردنظر تاثیر چندانی بر رشد
قیمتها نداشته و در نتیجه، لغو آن نیز نمیتواند اثر قابلتوجهی بر کاهش
قیمت بگذارد.
به گفته کارشناسان، طی دو سال گذشته، قیمت مواد اولیه به طور متوسط سه
برابر شده و نرخ ارز نیز همین حدود رشد کرده است و از آن سو، بانکها نیز
تسهیلات مالی لازم را به صنعت خودرو تزریق نکردهاند؛ بنابراین تا این
مشکلات پابرجا است، امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی وجود ندارد. خودروسازان
نیز صراحتا اعلام کردهاند اگر دولت خواهان کاهش قیمت خودروهای داخلی است،
باید ارز ارزان و مواد اولیه با قیمت دولتی در اختیارشان بگذارد و تسهیلات
مالی (رقمی معادل دو هزار میلیارد تومان) به آنها تزریق کند، چه آنکه در
غیر این صورت، قیمتها قطعا پایین نخواهند آمد. در واقع اگر قرار به کاهش
قیمت خودرو باشد، باید تحریمهای داخلی نیز در کنار تحریمهای خارجی لغو
شوند، آن هم کامل وجامع.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................