گرانی حمل و نقل، ترمز صادرات سنگآهن را کشید
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن پیشبینی کرد که تا پایان سال حدود 30 تا 32 میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شود که جوابگوی نیاز داخل بوده و بعید است با روند کاهشی قیمتهای جهانی بتوان بیش از هفت تا هشت میلیون تن صادرات انجام داد.
بهرام شکوری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره لغو تحریمها در ماه جاری و تاثیر آن بر مجموعه تولید و صادرات سنگآهن، اظهار کرد: اگر امروز هم تحریمها برداشته شود، حتی اگر دولت مالیات نگیرد یا حقوق دولتی را صفر کند، به لحاظ اینکه زیرساختهای مناسب ایجاد نشده است، صادرات سنگ آهن در این قیمتها بیمعناست. زیرساختهای مربوط به حمل و نقل زمینی، جادهای، ریلی و دریایی از فاکتورهای بسیار مهم است که تا اصلاح نشود، در قیمتهای پایین هیچگونه قدرت رقابتی را در بازار نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر تاثیر کاهش قیمت جهانی سنگ آهن بر صادرات اظهار کرد: حاشیه سود سنگ آهن و حتی فولاد در مقاطعی بالا بود، به همین دلیل تحریمها، نبود زیرساختهای لازم، نبود مناسبات بانکی یا نرخ بالای بهرههای بانکی شاید اثرش را خیلی نشان نمیداد اما امروز که قیمتها به حداقل خود رسیده است، کفایت، مدیریت و زیرساختها خود را نشان میدهند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر تاثیر تحریمها بر صادرات سنگ آهن گفت: تحریمها برای صادرات همه محصولات به خصوص محصولات معدنی از جمله سنگ آهن به لحاظ مراودات مالی که وجود دارد تاثیر داشته است، زیرا به دلیل تحریمها روابط بانکی ممکن نبود اما بعضی از مشکلات در حوزه صادرات به تحریمها ارتباطی ندارد، بخشی مربوط به خود بنگاهها و بخشی مربوط به محیط داخلی و زیرساختهاست.
شکوری با اشاره به چالشهای حوزه سنگ آهن گفت: برای مثال قیمت را در خصوص سنگ آهن دانهبندیشده بین معادن بخش خصوصی و معادن بزرگ و شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده استرالیایی و برزیلی مقایسه کردیم و دریافتیم که قیمتهای ما در معادن کاملا رقابتی است.
وی ادامه داد: وقتی این محصول را به مبادی صادراتی میرسانید به دلیل نبود زیرساختهای مناسب در کشور، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هزینههای حمل زمینی، ریلی و دریایی بالایی را پرداخت میکنند، درنتیجه وقتی این محصول به مبادی صادراتی میرسد دیگر قابلیت رقابت را با کمپانیهای بزرگ ندارد.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن افزود: مثلا هزینه حمل و نقل زمینی کشورهای دیگر نزدیک به پنج دلار است در صورتیکه هزینه حمل و نقل زمینی ما بین هشت تا 12 دلار است. همینطور هزینه حمل و نقل دریایی ما بین هشت تا 10 دلار است اما هزینههای حمل و نقل دریایی آنها دو دلار است؛ در این صورت قدرت رقابت از صادرکننده ایرانی گرفته میشود و این موضوعات ربطی به تحریمها ندارد.
شکوری با بیان اینکه بخشی از زیرساختها مربوط به تحریمها و بخشی مربوط به نگاه حاکمیت است، افزود: تا دیروز نفت 100 دلاری در کشور فروش رفته و ارزهای حاصله برای کشور آمده است، اما به زیرساختها اهمیت داده نشده و این پولها در زیرساخت ها هزینه نشده است.
وی با اشاره به توجه دولت به اهمیت موضوع زیرساختها بیان کرد: با رفع تحریمها، همه دنبال این هستند که سرمایهگذارهای خارجی را در تولید فعال کنند در حالی که مهمترین بخشی که باید در پساتحریم در آن سرمایه گذاری شود، توسعه زیرساختهاست و اولین چالشی که دولت با آن روبرو است همین موضوع است.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................