با پیگیری‌های مداوم شورای شهر تهران و نامه مستقیم رئیس شورا به شهردار، مدیریت شهری پایتخت وعده داد مصوبه سال گذشته شورا در خصوص «محاسبه عوارض ساخت و تغییر کاربری پروژه‌های تجاری- اداری با فرمول جدید» را از ابتدای سال 95 اجرا کند.

اخذ عوارض ساخت از سرمایه‌گذاران پروژه‌های تجاری در تهران تاکنون بدون آنکه از فرمول واحد، روشن و مشخصی تبعیت کند، به‌صورت منطقه‌ای و با اختیار شهرداران مناطق البته براساس ضوابط درون سازمانی در هر منطقه محاسبه می‌شد. این روش صدور مجوز تجاری‌سازی، برای تامین منافع مشترک مدیریت شهری و سرمایه‌گذاران از بابت «حصول منابع مالی بیشتر برای شهرداری» و «کسب سود بالاتر برای سازنده» به گونه‌ای اعمال شده که در حال حاضر پایتخت با یک نوع بدقوارگی آشکار در نحوه پراکندگی «مال»ها یا همان مجتمع‌های تجاری چندمنظوره مواجه است. عمده این مجتمع‌ها در 5 منطقه اول شهر ساخته شده‌اند و به جز منطقه 22، سهم 12 منطقه جنوبی از سرمایه‌گذاری‌های تجاری- اداری صفر یا بسیار ناچیز است. به گزارش دنیای اقتصاد ، فرمول جدید محاسبه عوارض کاربری تجاری حاکی است: در این فرمول عوارض تجاری با ضریب K و براساس نسبتی از پایه تراکم مسکونی (A) محاسبه می‌شود که متوسط نرخ عوارض K حدود 5 تا 6 میلیون تومان به ازای هر مترمربع خواهد بود با این تفاوت که ضریب K برای مناطق پایین‌شهر با نرخی به مراتب کمتر از شمال شهر اعمال می‌شود که این موضوع در کنار مسدودشدن مسیر اعمال تخفیف‌های ویژه برای صدور مجوز تجاری در نقاط گران قیمت شهر باعث هدایت «مال»سازها و سرمایه‌گذاران تجاری به مناطق جنوبی پایتخت خواهد شد.

 

براین اساس اخذ عوارض تجاری و اداری از ابتدای سال 95 قاعده مند خواهد شد. مدیریت شهری تهران با مصوبه سال گذشته شورای شهر بنا داشت عوارض تغییر کاربری اعم از تجاری و اداری در راسته ها و بورس‌های تجاری و محورهای مختلف شهر تهران را مطابق با یک فرمول یکسان، محاسبه و دریافت کند، اما تعلل یک ساله مجموعه شهرداری برای ابلاغ این مصوبه به شهرداری‌های مناطق 22 گانه سبب شد تا ابلاغ فرمول تعیین عوارض تجاری سازی به ابتدای سال آینده موکول شود. کارشناسان شهری معتقدند اجرای این مصوبه برای دریافت عوارض تجاری و اداری علاوه بر شفاف‌سازی و یکسان‌سازی نسبی دو نتیجه مثبت را برای سرمایه‌گذاری ساخت‌وسازهای تجاری و برای شهر تهران در پی خواهد داشت. اول آنکه مسیر دریافت تعرفه‌های سلیقه‌ای و اضافی از سرمایه‌گذاران بخش تجاری و اداری به دلیل شفافیت فرمول دریافت عوارض ساخت مسدود خواهد شد و دوم آنکه با اجرای این فرمول برای سرمایه‌گذاران، ساخت مال و مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در نیمه جنوبی شهر نسبت به نیمه شمالی پایتخت دارای توجیه اقتصادی خواهد شد. طی چند سال اخیر حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش ساخت‌وسازهای تجاری محدود به مناطق یک تا پنج و منطقه 22 تهران بود، این در حالی است که به گفته کارشناسان شهری مساحت زیادی از مناطق تهران شامل منطقه 6، 7، 8، 11، 12، 13، 14، 15 و 16 با فقر مراکز تجاری چندمنظوره و کمبود سرانه‌های خدماتی و ساخت‌وساز تجاری مواجه هستند؛ از این رو به نظر می‌رسد تعدیل ارزش عوارض تغییر کاربری تجاری در جنوب شهر تهران با مصوبه شورای شهر تهران باعث حرکت سرمایه‌گذاران ساخت‌وساز‌های تجاری به سمت جنوب شهر شود.