نماگر بورس تهران طی معاملات دیروز، پس از رشد ۸/ ۱ درصدی طی ۹ روز کاری، سرانجام وارد فاز استراحت شد. امری که البته پس از رشدی نسبی، طبیعی به‌نظر می‌رسد. آنچه در بازار روز گذشته خودنمایی می‌کرد، بازگشت رفتارهای سفته‌بازانه به بازار بود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، از ابتدای مهرماه، همزمان با رشد ارزش معاملات روزانه، توجه فعالان بازار دوباره به سهام شرکت‌های بزرگ‌تر جلب شده بود؛ اما در روز گذشته و از نیمه‌های ساعات کار بازار، تحرکاتی مبنی‌بر بازگشت تقاضا در گروه‌های کوچک‌تر (که راحت‌تر دست‌خوش سفته‌بازی قرار می‌گیرند) مشهود بود.
 
طی معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل با افت 191 واحدی، اولین روز منفی خود را پس از 9 روز کاری متوالی مثبت تجربه کرد. نماگر بازار سهام در این مدت بیش از 8/ 1 درصد رشد کرد و از محدوده کف کانال 76 هزار واحد به نیمه کانال 77 هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد پس از رشد نسبی قیمت‌ها طی 9 روز، زمان مناسبی برای شناسایی سود و فروش سهام توسط خریداران ابتدای مهر ماه فرارسیده بود.
 
 روز گذشته 999 میلیون و 896 هزار ورقه بهادار به ارزش 194 میلیارد تومان و در 81 هزار و 461 نوبت در بورس تهران دست به دست شد. از این میزان 173 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق‌تقدم اختصاص یافت که همچنان نشان‌دهنده رشد ارزش معاملات نسبت به شهریورماه است. نکته قابل توجه بازار دیروز معاملات سنگین و پر ارزش در نماد «خساپا» بود. ارزش معاملات در این نماد به تنهایی 20 درصد از کل ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص داد.
 
به گزارش دنیای اقتصاد ،طبق روال معمول ماه‌های گذشته، دیروز هم بیشترین تعداد، حجم و ارزش معاملات در نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. با این تفاوت که این بار بخش اعظم معاملات تنها در یک نماد و در بیشینه مثبت محدودیت نوسان شکل گرفت. ارزش معاملات در نماد معاملاتی شرکت خودروسازی سایپا 50 درصد ارزش معاملات خودرویی‌ها و 20 درصد کل ارزش معاملات را تشکیل داد. طی این معاملات 253 میلیون و 266 هزار سهم خساپا به ارزش بیش از 34 میلیارد تومان دست به دست شد. روز شنبه نیز ارزش معاملات در این نماد بیش از 38 میلیارد تومان بود. طی معاملات 6 روز کاری اخیر، بیش از یک میلیارد سهم خساپا (معادل 5/ 2 درصد از کل سهام این شرکت) به ارزش 136 میلیارد تومان دست به دست شده است.
 
این ارزش معاملات تقریبا با میانگین ارزش معاملات در دوره اوج معاملات خودرویی‌ها (سه ماه پایانی سال گذشته) برابری می‌کند. در آن دوره صحبت از قراردادهای پرطمطراق خودرویی‌ها با شرکای خارجی باعث شد که توجهات بیش از هر زمان دیگری به گروه خودرویی جلب شود. اما سرانجام مشخص شد قراردادهای خودرویی‌ها زمانی بیش از انتظار بازار برای عملی شدن نیاز دارند و رفته رفته تا حدودی تب خودرویی‌ها فروکش کرد.
 
در هفته اخیر، گمانه‌زنی‌های قراردادهای جدید، گروه خودرویی را دوباره به مرکز توجهات بازگرداند. خبرها حاکی از آن بود که شرکت فرانسوی «رنو» درصدد سرمایه‌گذاری در شرکت بن‌رو (بنیان توسعه صنعت خودرو) بود و پس از جلسات متعددی در این باره توافقاتی حاصل شد. از آنجا که فعالان بازار گمان می‌کردند شرکت بن‌رو به سایپا تعلق دارد، توجهات به این سهم افزایش یافت و فشار قابل توجه خرید باعث شد قیمت در این نماد طی تنها دو هفته بیش از 22 درصد رشد کند. تنها دلیلی که می‌توانست در این برهه خساپا را تا این حد رشد دهد همین عامل بود و چنین به نظر نمی‌رسد که خبر دیگری معاملات در این نماد را چنین پرحرارت کرده باشد.
 
اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» نشان از آن دارد که بن‌رو دیگر به خودروسازی سایپا تعلق ندارد و پیش‌تر به‌عنوان رد دیون به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذار شده است. بر این اساس ظاهرا قرار است ایدرو طی یک سرمایه‌گذاری مشترک با رنو اقدام به تولید چند مدل از خودروهای شرکت رنو کند. 60 درصد این سرمایه‌گذاری به رنو و 40 درصد آن به ایدرو تعلق دارد و ایدرو سایت «بن‌رو» را به‌عنوان آورده غیرنقدی، در حساب سرمایه این جوینت ونچر قرار خواهد داد. حال برخی بر این باورند که سایپا از این قرارداد منتفع خواهد شد، اما به نظر می‌رسد حقیقت چیز دیگری باشد. در واقع سایپا نه‌تنها از این قرارداد نفعی نخواهد برد، بلکه در آینده‌ای نزدیک رقیب سرسختی را بر سر راه خود خواهد دید.
 
اما حتی اگر این قرارداد به گونه‌ای باعث انتفاع خودروسازی سایپا شود، سهامداران باید برخورد صبورانه‌تری داشته باشند. رفتار فعلی بازار با سهام شرکت‌های خودروسازی دقیقا اتفاقات سه ماه پایانی سال گذشته را به ذهن متبادر می‌کند. گویی فعالان بازار قصد دارند برای بار دوم از سوراخ قراردادها گزیده شوند. به عبارت دقیق‌تر، تجربه سال گذشته در نمادهای خودرویی نشان داد که عملی شدن قراردادها در بلندمدت رخ خواهد داد و سرمایه‌گذاران باید برای انتفاع از این قراردادها بیش از اینها صبوری کنند. حتی اگر این قرارداد می‌توانست به گونه‌ای سایپا را متحول کند، روشن شدن آثار آن دست‌کم به دو سال زمان نیاز داشت و رشد بی‌رویه فعلی هرگز قابل توجیه نیست.