عوامل خطر در صنعت فولاد ایران در دوران پساتحریم
موسسه تحقیقات پوسکو تازهترین گزارش خود را با عنوان "ظهور عوامل خطر در صنعت فولاد ایران بعد از برطرف شدن محدودیت اقتصادی آمریکا و تاثیرات آن" منتشر کرد.
به گزارش ماین نیوز، در این گزارش که 5 اکتبر امسال منتشر شده آمده است: "استراتژیهای سرمایهگذاری و صادرات باید بر پایه درکی عمیق از مشخصات ملی ایران و فضای کسب و کار این کشور باشند."
ایران در سال 2004 هدفگذاری کرد که تا سال 2025 به تولید 55 میلیون تن فولاد برسد. در همین راستا ایران تلاش زیادی کرده تا سرمایهگذاران خارجی را به حضور در صنعت فولاد این کشور تشویق کند تا بتواند هدف تعیین شده را محقق کند.
از زمان توافق هستهای بین ایران و آمریکا، فولادسازان کرهای به دنبال پیدا کردن فرصتهای جدید کسب و کار در ایران بودهاند. در همین راستا نیاز بوده تا یک گزارش جامع درباره عوامل خطر در صنعت فولاد ایران تهیه شود که در همین راستا نیز موسسه تحقیقات پوسکو دست به کار شده و این گزارش را تهیه کرد.
در حال حاضر تولید 55 میلیون تن فولاد در جهان به معنای کسب رتبه هفتم در بین بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است و رتبه ششم به کره جنوبی با تولید 69.67 میلیون تن اختصاص دارد. اگرچه ایران هماکنون با تولید واقعی 16.14 میلیون تن رتبه 14 جهان را در اختیار دارد.
انجمن آهن و فولاد کره جنوبی در ماه مارس امسال یک موافقتنامه را با انجمن لوله فولادی ایران امضا کرد. پوسکو نیز موافقتنامهای را با ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه در ماه می امضا کرد. گفته میشود شرکت فولاد خاص SeAH تصمیم دارد در یک کارخانه وایر آهن در ایران با هدف پاسخگویی به نیاز روزافزون صنعت خودروی ایران سرمایهگذاری کند. این شرکت صادرات خود را به ایران در سال 2015 به 750 هزار تن توسعه داد. رقمی که در سال 2014 معادل 560 هزار تن بود.
گزارش تازه پوسکو در ادامه فرصتهای صنعت فولاد ایران را از قبیل افزایش تقاضای داخلی در مقایسه با کشورهای همسایه، عناصر موردنیاز برای تولید ارزان فولاد مانند مواد اولیه و انرژی و همچنین حفاظت قوی از بازار داخلی به دلیل عدم عضویت ایران در WTO برشمرده است.
در مقابل، گزارش تازه پوسکو به نقاط ضعف و چالشی در ایران نیز اشاره کرده است. از جمله چالشها و عوامل خطر برای بازار فولاد ایران، کمبود آب و گاز و آب موردنیاز برای تولید 55 میلیون تن فولاد هستند. در این گزارش به ضعف بخش لجستیک در ایران اشاره شده که باعث میشود هزینههای ناشی از ضعف زیرساختها افزایش یابد. همچنین در شرایط تحریم سرمایهگذاری در پروژههای زیرساختهای ایران به حالت تعلیق درآمد. از سوی دیگر شبکه ریلی ایران بسیار قدیمی بوده و در عین حال ایران در زمینه ساخت بندر دریای عمیق نیز ضعیف عمل کرده است. به همین دلیل محمولههای دریایی باید به کشتیهای کوچک در دبی امارات بروند. به همین دلیل هزینههای حمل و نقل دریایی ایران افزایش یافته است.
ایران در سال 2004 هدفگذاری کرد که تا سال 2025 به تولید 55 میلیون تن فولاد برسد. در همین راستا ایران تلاش زیادی کرده تا سرمایهگذاران خارجی را به حضور در صنعت فولاد این کشور تشویق کند تا بتواند هدف تعیین شده را محقق کند.
از زمان توافق هستهای بین ایران و آمریکا، فولادسازان کرهای به دنبال پیدا کردن فرصتهای جدید کسب و کار در ایران بودهاند. در همین راستا نیاز بوده تا یک گزارش جامع درباره عوامل خطر در صنعت فولاد ایران تهیه شود که در همین راستا نیز موسسه تحقیقات پوسکو دست به کار شده و این گزارش را تهیه کرد.
در حال حاضر تولید 55 میلیون تن فولاد در جهان به معنای کسب رتبه هفتم در بین بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است و رتبه ششم به کره جنوبی با تولید 69.67 میلیون تن اختصاص دارد. اگرچه ایران هماکنون با تولید واقعی 16.14 میلیون تن رتبه 14 جهان را در اختیار دارد.
انجمن آهن و فولاد کره جنوبی در ماه مارس امسال یک موافقتنامه را با انجمن لوله فولادی ایران امضا کرد. پوسکو نیز موافقتنامهای را با ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه در ماه می امضا کرد. گفته میشود شرکت فولاد خاص SeAH تصمیم دارد در یک کارخانه وایر آهن در ایران با هدف پاسخگویی به نیاز روزافزون صنعت خودروی ایران سرمایهگذاری کند. این شرکت صادرات خود را به ایران در سال 2015 به 750 هزار تن توسعه داد. رقمی که در سال 2014 معادل 560 هزار تن بود.
گزارش تازه پوسکو در ادامه فرصتهای صنعت فولاد ایران را از قبیل افزایش تقاضای داخلی در مقایسه با کشورهای همسایه، عناصر موردنیاز برای تولید ارزان فولاد مانند مواد اولیه و انرژی و همچنین حفاظت قوی از بازار داخلی به دلیل عدم عضویت ایران در WTO برشمرده است.
در مقابل، گزارش تازه پوسکو به نقاط ضعف و چالشی در ایران نیز اشاره کرده است. از جمله چالشها و عوامل خطر برای بازار فولاد ایران، کمبود آب و گاز و آب موردنیاز برای تولید 55 میلیون تن فولاد هستند. در این گزارش به ضعف بخش لجستیک در ایران اشاره شده که باعث میشود هزینههای ناشی از ضعف زیرساختها افزایش یابد. همچنین در شرایط تحریم سرمایهگذاری در پروژههای زیرساختهای ایران به حالت تعلیق درآمد. از سوی دیگر شبکه ریلی ایران بسیار قدیمی بوده و در عین حال ایران در زمینه ساخت بندر دریای عمیق نیز ضعیف عمل کرده است. به همین دلیل محمولههای دریایی باید به کشتیهای کوچک در دبی امارات بروند. به همین دلیل هزینههای حمل و نقل دریایی ایران افزایش یافته است.
+ نوشته شده در جمعه ۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ساعت 9:27 توسط تیم راهبریEPSNEWS
|
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................