گروه اقتصادي: همزمان با افزایش چشمگیری قاچاق فرآورده‌های نفتی از ایران، حاشیه بالای قاچاق سوخت در حالی که قاچاق مواد مخدر را به حالت نیمه تعطیل درآورده که مجلس و دولت برای افزایش قیمت گازوئیل در مرزها به توافق‌های اولیه دست یافته‌اند.

با افزایش قیمت دلار به بیش از سه هزار تومان، حاشیه سود قاچاق فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافته است به طوری‌که آمارهای رسمی نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان و پاکستان قاچاق می‌شود. رشد ۵ تا ۷ درصدی مصرف بنزین و گازوئیل در ماه‌های اخیر هم حاکی از آن است که در شرایط فعلی بیش از تقاضای واقعی فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌شود و حتی برخی از کشورهای همسایه با افزایش قاچاق سوخت، مذاکرات خود را برای امضای قراردادهای خرید فرآورده نفتی از ایران به حالت تعلیق درآورده‌اند.

افزایش حجم قاچاق گازوئیل به پاکستان حتی منجر به واکنش برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی در روزهای اخیر شده است‌این‌ ‌رسانه‌ها چراغ سبز مسئولان امنیتی و مرزبانی پاکستان برای تسهیل و تسریع در قاچاق بنزین و گازوئیل از ایران به شهرهایی همچون مند، کویته، تربت و نوشکی در ایالت بلوچستان این کشور همسایه خبر داده‌اند. در همین حال رویترز با انتشار گزارشی، تاکید می‌کند که افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی منجر به کاهش چشمگیر قاچاق مواد مخدر شده‌است و حتی قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل حاشیه سود قاچاق فرآورده‌های نفتی وارد گود تجارت سوخت شده‌اند.

پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گازوئیل در داخل کشور به صورت دو نرخی ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان به ناوگان حمل و نقل، صنایع و نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود. به عبارت دیگر هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران در مقایسه با بازار فوب خلیج فارس حدود ۱۶ سنت است اما در کشوری همچون پاکستان قیمت هر لیتر گازوئیل حدود یک دلار و ۶ سنت تحویل مصرف کنندگان می‌شود. مسئولان دولتی هم با اشاره به ارزانی قیمت گازوئیل در داخل کشور، معتقدند: بهای یک لیتر گازوئیل در ایران کمتر از لیتر آب معدنی است و بر ضرورت افزایش قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تاکید می‌کنند.