سهامداران تایرساز همیشه راضی و سود می کنند/ مهمترین مشکل صنعت
 
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان با اعلام مهمترین مشکل صنعت ، گفت: سهامداران همیشه از شرکت های تایر ساز و سوددهی راضی بوده و از خرید سهام متضرر نخواهند شد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی تنها  سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان کشور در خصوص چشم انداز صنعت تایر به سنا گفت: این صنعت تبه لحاظ تولید در وضعیت بسیار خوبی بوده و در نیمه اول سال کارخانه جدیدی راه اندازی شده که به طور دائم به ظرفیت آن افزوده می شود و با این رویداد دیگر نیازمی به واردات تایر سواری نیست.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل این صنعت، واردات مخصوصا" از چین است، ادامه داد: زمانی فروش یک کالا متناسب با تولید افزایش پیدا می کند که واردات مهار شود اما متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته واردات تایر به شدت افزایش یافته و از مبادی غیر قانونی وارد می شود. تولید کنندگان تایر  شدیدا به حجم واردات اعتراض دارند. زمانی که تولیدکننده داخلی قادر است که تایرهای سایزهای مصرفی یعنی پراید، پژوه و سمند را بیش از مقدار نیاز تولید کند، نیازی به واردات وجود ندارد.

سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان با اشاره به مکاتباتی برای اعتراض به واردات بی رویه تایر با مقامات مسئول ، افزود: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی اجرا و اولویت به تولید داخل داده شود باید از صنعت داخلی حمایت کرد.

تنها با اشاره به اینکه فعالیت 10 کارخانه تایرسازی و نبود هیچ انحصاری در این صنعت، گفت: در شرایط فعلی بازار این صنعت به قدر کافی رقابتی است و نیاز به واردات وجود ندارد. آمار واردات در 4 ماه اول سال به طور میانگین از نظر وزنی و تولیدی 56 و 20 درصد افزایش داشته و منجر به تشویش بازار شده است.

به گفته وی بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه و آمریکا که عضو اصلی WTO هستند، برای واردات از چین تعرفه های ویژه جبرانی در حمایت از تولید داخل وضع کردند. چرا که محصولات چینی هم کیفیت و هم قیمت نازلی دارند که مصنوعی است و در برخی موارد تایرهایی وارد می شود که با قیمت مواد تعادل می کند. یعنی موادی که مصرف می کنند کمتر از قیمت تایر نیست و دمپ اتفاق افتاده است.

تنها با اعلام اینکه ترکیه و ایران دو تایر ساز بزرگ منطقه خاورمیانه هستند، ادامه داد: طبق پیمان تجارت ترجیحی این دو کشور رقیب، تایرهای ترکیه می توانند با 20 درصد تخفیف تعرفه ای وارد شوند. در مقابل چنین امتیازی، برای صنعت تایر ایران در این پیمان قید نشده و فضای رقابتی برابر نیست و چنین عواملی صنعت را تحت فشار قرار می دهد.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تایرسازان مشکل دیگر را مواد اولیه دانست و گفت: قیمت سیم به عنوان یکی از مواد اولیه های تایر سازی منطبق با قیمت های جهانی فولاد تغییر می کند اما در تایر مواد دیگری مثل دوده، پتروشیمی و پالایشی نیز مصرف می شوند که قیمت برخی از آنها در اختیار تولید کننده داخلی است.

تنها با اشاره به اینکه سود و قیمت گذاری تامین کنندگان مواد اولیه تایر تحت کنترل قرار ندارد و این عادلانه نیست، افزود: اگر قرارباشد قیمت تایر به عنوان محصول نهایی کنترل شود باید تولید کنندگان مواد اولیه هم مشمول این نظارت باشند.

وی با اعلام اینکه سهامداران شرکت های تایر سازی همیشه از روند این شرکت ها و سود دهی راضی هستند، گفت: شرکت های تایر ساز حاضر در بازار سرمایه از شرایط خوبی برخوردارند و سوددهی قابل قبولی دارند. سهامداران این شرکت ها همیشه از عملکرد آنها راضی هستند و از خرید سهام متضرر نخواهند شد.