مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت: برای اولین بار در تاریخ ۵۰ ساله بازار سرمایه ایران، حد اعتباری کارگزاران با توجه به کفایت سرمایه برای ثبت سفارشات در سامانه معاملات، لحاظ شد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خدابخش با اعلام اینکه بازارهای سرمایه همواره با دو مسئله مهم مدیریت ریسک و پیوستگی و تداوم معاملات روبرو بوده و باید در کنار رشد و توسعه بازار، تداوم پایداری و پیوستگی معاملات و ریسک اعتباری مدیریت شود ، به سنا گفت: در راستای اهداف سند اقتصاد مقاومتی، پایداری بازار سرمایه و همچنین مدیریت ریسک اعتباری، برای اولین بار در تاریخ 50 ساله بازار سرمایه ایران، مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران از طریق اعمال حد اعتباری در سامانه معاملات محقق شد.

وی با بیان اینکه سازمان بورس همیشه به دنبال کنترل این دو مسئله مهم بازار سرمایه بود و این امر جز در سایه ایفای به موقع تعهدات و مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران و مشتریان محقق نمی شود، ادامه داد: بر همین اساس از چهارشنبه، حد اعتباری کارگزاران با توجه به کفایت سرمایه برای ثبت سفارشات در سامانه معاملات، لحاظ شد.

این مقام مسئول با اشاره متفاوت بودن اعتبار افراد در بانک ها و ارایه خدمات و تسهیلات پس از اعتبار سنجی، گفت: سازمان بورس نیز سعی کرد حداقل یکی از متغیرهای اعتبار سنجی یعنی کفایت سرمایه کارگزاران را در بازار سرمایه لحاظ کند. بنابراین با اعمال حد اعتباری، تعهداتی که کارگزاران برای خود ایجاد می کنند با میزان سرمایه و حقوق صاحبان سهامی که دارند تناسب خواهد داشت.

خدابخش با اشاره به اینکه در مرحله اول اجرا ممکن است با مشکلاتی روبرو شود، ادامه داد: به دنبال این هستیم که مدل فوق را بهینه کنیم تا کارگزاران با مشکل مواجه نشوند و در عین حال مدیریت ریسک اعتباری نیز انجام شود تا در سایه آن پایداری و پیوستگی معاملات هم تداوم داشته باشد.

به گفته وی معاملات بازار سرمایه به صورت زنجیر وار به هم متصل بوده و برای جلوگیری از خلل انجام تسویه وجوه و ایفای تعهدات به موقع، اعمال حد اعتباری کارگزاران ضروری بود.

خدابخش با اشاره به اینکه باید معاملات بازار سرمایه در راستای اقتصاد مقاومتی، در فضای امن انجام شود، خاطر نشان کرد:  اعمال حد اعتباری کارگزاران پس از بهینه سازی، مدیریت ریسک و پیوستگی معاملات را به همراه دارد و راهی برای افزایش امنیت بازار سرمایه است. انتظار این است که کارگزاران نیز در همین راستا نسبت به اعتبار سنجی مشتریان حساس بوده و در رابطه بین مشتری و کارگزار نیز ریسک اعتباری افراد مدیریت شود.