توزیع وقت، مهارت و تخصص
حامد قدوسی *
هر کدام ما به عنوان متخصص یک حوزه یک سری مفاهیم، نظریهها، دادهها و مهارتهای اساسی را میدانیم که عملا ما را از غیرمتخصصین جدا میکند و در واقع برایمان بازار کار حرفهای یا گاهی فضای عمومی ایجاد میکند. حدس من این است که در برخی حوزههای علم توزیع این دانش کلیدی مفید روی زمان صرفشده در عمر حرفهای مان به شدت چولگی (Skewness) دارد: مثلا در یک حالت حدی احتمالا ۹۵ درصد این مفاهیم اساسی و منحصر به تخصص را با صرف ۵ درصد وقتمان در مسیر حرفهای مان کسب کردهایم و ۹۵ درصد وقتمان صرف آموختن موضوعات و مهارتهایی شده که یا اساسا ارزشی ندارد و به کارما یا بقیه نمیآید و یا ما را خیلی متمایز از غیرمتخصصان نمیکند. در واقع بیشتر عمر حرفهایمان را مدیون آن ۵ درصد هستیم.
مثال ۱: در نگاه سنتی من به برنامهنویسی، یک سری شهودهای کلیدی محدود مثل مثلا روشهای مرتب کردن کارا یا طراحی پویای مساله و امثال آن هست که برنامهنویس حرفهای و کارا را از آماتور جدا میکند.
مثال ۲: اگر مغز یک اقتصاددان یا یک متخصص تحقیق در عملیات را بچلانید و با مغز یک غیرمتخصص مقایسه کنید نهایتا ممکن است به ۳۰-۴۰ تعریف و مفهوم و معادله محوری و مثلا ۲۰-۳۰ تا مجموعه داده مهم برسید که قلب نوشتهها و نظرات آنها را شکل میدهد. من وقتی به عقب نگاه میکنم میبینیم قسمت اعظم این مفاهیم و دادهها را مثلا در چند درس محدود، چند گفت و گوی تعیینکننده، چند کتاب کلیدی، و مثلا یکی دو تا کارگاه و کنفرانس مهم در زندگیام کسب کردهام.
سوال مهم این است که اگر بیشتر تخصص حول آن ۵ درصد زمان است چرا همه متخصص نمیشوند؟ شاید یک جواب این است که یادگیری آن ۵٪ سخت است و انرژی ذهنی زیادی میطلبد و در نتیجه موانع ورود بالا است و فقط کسانی که آن مرحله اول را رد میکنند متخصص میشوند. شاید یک جواب دیگر واقعا این باشد که از ابهت تخصصها «میترسیم» و به دنبال روشهایی کارا برای یادگیری ۵ درصد های حوزههای مختلف نمیرویم وگرنه یاد گرفتن مهارت کلیدی چند تخصص غیرممکن نیست. یک جواب محتمل دیگر این است که همه حوزهها از این جنس نیستند (مثلا پزشکی یا موسیقی) و نیاز به دانش و تمرین و مهارت ضمنی خیلی وسیعتری دارند.
با الهام گرفتن از دوگانه مشهور «روباه و خارپشت» آیزیا برلین به نظرم میرسد که متخصصان موفق هم دو دسته هستند: ۱) بعضی خیلی خوب بلدند که از آن ۵ درصد حداکثر استفاده را بکنند و خروجی همه عمرشان را با آن چند مفهوم محدود ولی با دقت و مهارت زیاد میسازند. برخی دیگر این قابلیت را دارند که در ۵٪ محدود نمانند و کاری کنند که مثلا ۵۰ درصد وقتشان تبدیل به دانش محوری و مفید شود، اینها دانشمندانی با دید و اطلاعات وسیع و مهارتهای متعدد هستند.
* اقتصاددان و استاد موسسه فناوری استيونس
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................