به نقل از وزارت صنعت، عباس آخوندی در این نشست گفت:در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تن‌ها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جاده‌ای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

وی افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی داریم.

آخوندی گفت: حد اقل ۳ برنامه ملی باید در این زمینه اجرا و ۲ دهه باید در این زمینه کار شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵ میلیون تن است که و این در حالی است که معادل ۲۰. ۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده‌ای به ریلی وجود دارد و هدف گذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم ۵۶ درصدی است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: انتقال حمل و نقل جاده‌ای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، کاری ملی است و نیاز به پروژه‌های مشترک با وزارت راه و شهر سازی دارد.

وی گفت: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامه‌ای باید میزان رشد حوزه‌های صنعت و معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود، افزود: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جاده‌ای و شخصی بار نسبت به ریلی گران‌تر باشد.

شریعتمداری ادامه داد: در برنامه مشترک و تغییر حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاه‌های دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت و باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینکه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع می‌شود.

وی اضافه کرد: بر حمایت از ساخت داخل تاکید داریم و حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزه‌های مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل، منوط به اراده و خواست و حمایت وزارت راه و شهر سازی است. ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت آغاز از بنگاه‌های بزرگ باید اجرا و بخشی از کار تا پایان سال انجام شود.