صنعت خودروی کشور در حال احتضار
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ مدتها بر سر آن بحث شد تا باکاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو در هر سال، شرایط رقابت را برای خودروسازان داخلی فراهم کنیم و اقدامی انجام دهیم تا آنها سرعت پیشرفته خود را افزایش دهند.
اما برخی منابع آگاه خبر از آن میدهند اینبار خبر از کاهش تعرفه واردات خودرو نیست و قرار است مقداری این عدد افزایش پیدا کند. در بیش از ۱۰ سال از سابقه واردات خودرو در دوره جدید، شاهد آن بودیم که حداقل به صورت اسمی، هر سال تعرفه واردات کاهش پیدا میکرد و یا از ابتدا تا به امروز، به نقطهای رسیده بودیم که بسیاری از خودروهای وارداتی با تعرفهای کمتر از ۵۰ % به خاک ایران میرسیدند.
اما برخی منابع آگاه خبر از آن میدهند اینبار خبر از کاهش تعرفه واردات خودرو نیست و قرار است مقداری این عدد افزایش پیدا کند. در بیش از ۱۰ سال از سابقه واردات خودرو در دوره جدید، شاهد آن بودیم که حداقل به صورت اسمی، هر سال تعرفه واردات کاهش پیدا میکرد و یا از ابتدا تا به امروز، به نقطهای رسیده بودیم که بسیاری از خودروهای وارداتی با تعرفهای کمتر از ۵۰ % به خاک ایران میرسیدند.
این بار قرار است سبک حمایت از خودروساز ملی تغییر کند و به جای کاهش تعرفه واردات و اعمال فشار برای رشد و ارتقا سریعتر، عدد درصدی آن را به صورت پلکانی افزایش دهیم تا بلکه خودروسازان کشور بتواند شرایط بهتری از گذشته را تجربه کنند. از گوشه و کنار خبر میرسد که به زودی اعلام میشود تا به برندهایی که برنامه مونتاژ و تولید را در ایران دنبال میکنند، تخفیف درصد واردات داده شود تا کمپانیهای خارجی هم برای احداث خط تولید در کشور رغبت بیشتری را نشان دهند.
اگر به سابقه حضور برخی برندهای خارجی در کشور نگاه کنیم، شاید بهتر باشد بگذاریم تا فعالیتشان مانند گذشته انجام شود و یا به طور کل جلوی فعالیتشان را بگیریم! زیرا در این چند ساله و یا حداقل چند ماه ثابت شده است مونتاژ برخی خودروهای روز دنیا در ایران تنها برای دریافت امتیازهای دولتی انجام میشود و عملا هیچ دانش فنی به ایران منتقل نمیشود. این سبک رفتار که بیشتر در برندهای کرهای دیده میشود، نه تنها از خروج ارز بیش از حد جلوگیری نکرده است، بلکه در برخی موارد باعث شده تا عدم شفافیت در عملکرد آنها و استفاده از امتیازهای دولتیشان دیده شود. به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اگر به دنبال پیشرفت در بحث خودرو هستیم و میخواهیم از توان خارجیها استفاده کنیم، باید بگذاریم تا آنها خارج از هر گونه نظارت فرمایشی دولتی در کشور فعالیت کنند. این سبک از فعالیت را بسیاری کشورها، چون هند، روسیه، ترکیه و… در پیش گرفته اند و امروز میبینیم که به مراتب فراتر از صنعت خودرو ایران گامهای موثرتری در بازار جهانی بر میدارند.
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ ساعت 9:57 توسط تیم راهبریEPSNEWS
|
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................