اقتصاددانان مقابل خودروسازان
💠 اقتصاددانان همواره منتقد صنعت خودروي ايران و سياستگذاريهاي صورت گرفته در آن بودهاند. به باور آنان اين صنعت با توجه به لابيهاي گسترده رسانهاي و سياسي كه دارد همواره توانسته امتيازات خاصي را از دولت بگيرد و از تن دادن به توليد كارا و بهرهور محور سر باز زند.
✳️ حميد آذرمند، معتقد است كه خودروسازان ايراني در نيم قرن گذشته نتوانستهاند به اندازه سن شان به بلوغ برسند و از همتايان خارجي خود عقب ماندهاند.
✴️ اصولا دولتهايي كه پس از انقلاب روي كار آمدهاند درباره صنعت خودرو دو نگراني بزرگ داشتهاند كه اين نگرانيها سبب شده تا آنان در اصلاح سياستگذاريها در اين صنعت با ملاحظاتي روبهرو شوند. نگراني اول جمعيت شاغل و نگراني دوم حجم عظيم سرمايه ثابت در اين صنعت است. در خصوص نگراني اول بايد گفت كه به غير از كاركنان خودروسازها، صنايعي در پاييندست و بالادست را نيز شامل ميشود.
✴️ حجم بزرگي از داراييهاي ثابت در قالب بنگاههاي مختلف خودروسازي در اين صنعت انباشته شده كه سياستگذار نسبت به آن بسيار حساس است. وقتي ارزش اين حجم از سرمايه را بررسي ميكنيم، ميبينيم كه در طول سالهاي گذشته با توجه به انواع حمايتهايي كه از اين صنعت صورت گرفته، اين سرمايهها عملا بهرهوري مناسبي نداشته و نتوانستهاند صنعتي رقابتي و قابل عرضه در بازارهاي جهاني را به وجود آورند.
✴️ نكته مهم آن است كه يك برنامه ميانمدت براي اين صنعت بنويسد و خودروساز را آگاه كند كه مثلا در 5 سال آينده نظام تعرفهگذاري، قيمتگذاري و استانداردسازي اين صنعت به چه سمتي خواهد رفت. آنگاه به خودروسازان بگويد كه خود را با اين برنامه تطبيق دهند. دولت هرگز نبايد به صورت كمي با اين صنعت برخورد كند و مثلا بگويد تا پايان اين سال اين تعداد خودرو به توليد برسد يا نرسد. دولت در مقام ناظر و سياستگذار بايد وارد عمل شود و زمينه را براي توليد رقابتي آماده كند.
✴️ از منظر اقتصاد كلان ادامه فعاليت صنعت خودرو در ايران با تعرفههاي بالا در نهايت به ضرر دولت، محيط زيست، مردم و حتي بنگاههاي خودروساز است. حمايتهاي تعرفهاي و تسهيلاتي از صنايع نوپا آن هم به صورت محدود و حداكثر 5ساله مجاز است اما بيش از آن توصيه نميشود. طبيعتا حمايت همهجانبه از صنعت خودرو طي 4 دهه گذشته از سوي هيچ اقتصادداني توصيه نميشود. نتيجه اين همه حمايت شكلگيري ابربنگاههايي شده كه اگر حمايت از آنان قطع شود مشكلات اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي را براي كشور به وجود ميآورند. بنابراين اولين گام اين است كه سياستگذار تعرفهها را به صورت پلكاني در يك برنامه زمانبندي 5 ساله كاهش داده تا خودروسازان بتوانند محصولاتي رقابتي را در سال پنجم به توليد رسانده و روانه بازارها كنند.
✴️ بالا بودن تعرفههاي واردات خودرو چند پيام به اقتصاد ايران دارد. نخست آنكه خودروسازان ميتوانند با فراغت بال و بدون نگراني از بازار به توليد محصولات كم كيفيت ادامه داده و سهم خود را در غياب ساير بازيگران از بازار حفظ كنند. در چنين فضايي حتي اگر سرمايهگذاران خارجي هم وارد كشور شوند با توجه به اين تعرفهها نيازي نميبينند كه آخرين تكنولوژيها را به ايران وارد كنند و توليد خودروهايي را در سر خواهند پروراند كه بازار آنها تضمين شده است و در فضايي غير رقابتي ميتوانند آن را به فروش برسانند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................