محمد احمدی
💠 "داموداران" از مشهورترین استادان حوزه ارزش‌گذاری در دنیا است. داموداران در کتاب ارزش‌گذاری خود به برخی از باورهای غلط در ارزش‌گذاری اشاره می‌کند. یکی از این باورهای غلط این است که «ارزش‌گذاری یک علم است و به همین دلیل نتایج آن بسیار دقیق است». اما واقعیت ماجرا چیست؟

💠 چیزی به نام ارزش دقیق یک شرکت وجود ندارد! ارزش شرکت‌ها بر اساس مفروضاتی تعیین خواهد شد که در مدل ارزش‌گذاری لحاظ می‌شود. از آنجا که این مفروضات، قابل بحث هستند و می‌توانند اشتباه باشند، چیزی به نام ارزش دقیق، وجود خارجی ندارد.

💠 ارزش‌گذاری‌ها، همیشه دارای تورش (Bias) هستند، به این معنا که کارشناس ارزش‌گذاری تمایل دارد، ارزش را پایین‌تر یا بالاتر نشان دهد. میزان این تمایل، بستگی به این دارد که کارشناس از چه کسی و به چه میزان دستمزد دریافت می‌کند!

💠 پیچیده‌تر بودن مدل ارزش‌گذاری به معنای قابل اتکاتر بودن آن روش‌ها نیست. برخی افراد تصور می‌کنند که روش پیچیده‌تر یعنی دقت و قابلیت اتکای بالاتر. به‌عنوان مثال، استارت‌آپی با قیمت بسیار بالا به ما ارائه شده بود و هنگامی که از دلیل ارزش‌گذاری بالای آن سوال شد، با اطمینان گفتند که ارزش‌گذاری صحیح است چون از روش تحلیل حق اختیارات واقعی (ROA) استفاده کرده‌ایم. این افراد فراموش کرده‌اند که روش‌های پیچیده‌تر به معنای مفروضات بیشتر است، مفروضات بیشتر نیز به معنای نیاز به حجم اطلاعات بیشتر است که درخصوص استارت‌آپ‌ها معمولا وجود ندارد. به بیان ساده‌تر، اتفاقا در دنیای استارت‌آپ‌ها، بعضا رویکردهای ساده به ارزش‌گذاری قابلیت اتکای بالاتری دارند.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ