چرا مردم آمارهای دروغ را باور میکنند؟
✍🏻 مصطفی نعمتی/ تحلیلگر اقتصادی
❇️ در جستوجوی عوامل سنجش صحت اعداد و ارقام آماری، اولین عاملی که میباید مورد کنکاش قرار گیرد، دلایل جهتدار کردن یا تغییر دادن آمار واقعی به سمت و سویی است که تهیهکنندگان آن در دست دارند. از جمله مهمترین آنها میتوان به دلایل شخصی، اقتصادی یا سیاسی برنامهریزان و حمایتکنندگان مالی و معنوی این آمارها یا سازمانهایی که آنها را منتشر میکنند، اشاره کرد. معروف شدن، بازارسازی کاذب، کسب محبوبیت در میان مردم برای سیاستمداران، لاپوشانی به منظور عدم بروز واقعیتهای ناشی از مصرف یا کالا، همگی بخشی از انگیزههای دروغسازی آماری هستند.
❇️ عملکرد هر دولتی با «شایستگی اعتبار» سیاستهایی که ابلاغ میکند و میزان صحت اطلاعات بهکاررفته در این سیاستها سنجیده میشود. وقتی دولتها بر مبنای آمار دستکاریشده و غلط اقدام به ابلاغ سیاستهای خود میکنند، شایستگی اعتبار آنها برای عاملان اقتصادی محل تردید قرار میگیرد. با اذعان به این موضوع که مردم در حوزه اقتصاد بر مبنای محاسبات هزینه-فایده وارد عرصه کنش و واکنش میشوند، از بین رفتن شایستگی اعتبار به منزله استفاده آنان از ابزار عقلانیت حسی به جای عقلانیت ابزاری هزینه-فایده است.
❇️ طی چند سال گذشته پارهای ابهامات در برخی متغیرهای اقتصادی که بیشتر مورد توجه مردم هستند مانند نرخ تورم و نرخ بیکاری، به فضای شک و عدم اعتماد به آمارهای منتشرشده دامن زده است. در مواجهه با مردم، تقریباً هیچ خانواری را نمیتوان یافت که یک نفر بیکار در خانه نداشته باشد اما آمارهای رسمی نرخهای بسیار پایینی بین 11 تا 13 درصد بیکاری را اعلام میکنند. هرچند بخش مهمی از این اختلاف بین نرخ رسمی بیکاری و نرخ احساسشده آن توسط مردم به موضوع تفاوت میان تعریف مراکز رسمی از بیکاری و نگاه مردم اشاره دارد، اما همین موضوع اغلب موجب بیاعتمادی مردم به نظام آماری کشور میشود.
❇️ آمارسازی، جامعه را دچار فرازوفرودهای غیرقابل اجتناب و ناخوشایند میکند و در عمل اقتصاد را از حرکت در مسیر توسعه بازمیدارد. این پدیده از آنجا ناشی میشود که عاملان اقتصادی به هر حال ناچارند از اطلاعات موجود برای تصمیمگیری استفاده کنند. وقتی آمار دستکاری میشود، منبعث از این آمار، عاملان اقتصادی به سمت بخشهای خاصی از اقتصاد که مطابق با آن آمار از بازده و حاشیه سود بهتری برخوردارند سوق داده میشوند. نتیجه چنین وضعیتی، بروز تکانههای شدید در یکسری از بخشهای اقتصادی، تراکم یا فرار سرمایه از آنها و در نهایت، بروز نوسانات غیرقابل پیشبینی و از بین رفتن ثبات در سیستم اقتصادی است که یکی از مهمترین آفتهای رشد و توسعه اقتصادی محسوب میشود.
❇️ اگر برای دولتها یک وظیفه بتوان تعریف کرد، آن ایجاد اعتماد عمومی است که امنیت روانی جامعه را در پی دارد. وقتی دولتمردان به هر دلیلی اطلاعات درست را از مردم پنهان کنند یا حتی قصد پنهانکاری داشته باشند، به ویژه در دنیای امروز با حجم و سرعت بالای گردش اطلاعات، آنچه در گام نخست قربانی میشود، شایستگی اعتبار دولتهاست. دولتی که شایستگی اعتبارش را از دست داده باشد یا خدشه جدی به آن وارد شده باشد، قادر به پیشبرد سیاستهای خود ولو سیاستهای درست، بجا و به موقع نیست.
👈 تجارت فردا
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................