روح الله حسینی مقدم، متولد اول شهریور ماه 1359 و دانش آموخته رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد است که از سال 1383 در حوزه مدیرتی و ستادی مختلف بورس تهران مشغول به فعالیت بوده است.

وی در آذر ماه 94  و پس از خداحافظی امیر حمزه مالمیر از ارکان بازار سرمایه ، به عنوان پنجمین معاون بورس تهران انتخاب و تاکنون بر صندلی مدیریت معاونت ناشران و اعضای بورس تهران تکیه زده است.

حسینی مقدم بر سر کاهش نرخ مالیات معاملات سهام و چالش سودآوری شرکت‌ها ، عدم گرایش شرکت‌های خصوصی و صاحبان پول به بازار سرمایه ، ناهنجاری‌های پس از معاملات سهام در عرضه‌های اولیه، اوراق مشارکت ارزی، اخراجی های بورس و همین طور دلیل توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس به گفت‌وگو نشسته است.

وی در این گفت‌وگو خبر از یک عرضه اولیه سهام جدید داده و از آخرین خبرها بر سر ماندن یا نماندن سکاندار کنونی بورس اوراق بهادار تهران حکایت کرده است.

این گفت و گو را در ادامه بخوانید...

 

فارس؛ آقای حسینی مقدم از زمان اصلاح دستور العمل معاملاتی فرایند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در معاونت ناشران و اعضای بورس تهران با سرعت بیشتری روبرو شده است. با این همه برخی نمادها دچار توقف‌های طولانی مدت نیز می‌شوند. نقش بورس تهران برای رفع این ناهنجاری چرا بطور کامل تعریف و یا تفویض اختیار نشده است؟

حسینی مقدم : از دی ماه 96 مطابق دستور العمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی ، موضوع پیگیری به موقع بودن گزارشگری ناشران به بورس‌ها به ارکان از جمله بورس تهران و فرابورس هستند، واگذار شد و بحث رسیدگی به کیفیت و قابلیت اتکا به اطلاعات نیز در اختیارو احد ناشران سازمان بورس قرار گرفت.

در گذشته اصطلاحاتی در دستور العمل به تفسیر یکسری موارد منتج می‌شد که خوشبختانه با تغییراتی که در آن به وجود آمد، این تفاسیر از بین رفته است. در حال حاضر بسیاری از موارد درج شده در دستورالعمل مذکور به همان شکلی که سهامدار و سرمایه گذار تفسیر و استنباط می‌کند ،نزد بورس‌ها نیز تفسیر می‌شود که شامل شفاف سازی درحوزه دستور العمل‌ها و مقررات است.

در گذشته بحث به موقع بودن اطلاعات چندان جدی پیگیری نمی‌شد و یا اینکه وقتی ناشر با تأخیر گزارشی را ارسال می‌کرد، شاید موضوع به موقع بودن اطلاعات در سازمان بورس به طور 100 درصد مورد پیگیری قرار نمی‌گرفت، اما امروز همه گزارش‌ها با توجه به تقویمی که در دستور العمل معاملات و ترتیب مورد نظر در سامانه کدال مشخص شده از طریق علامت دهی به مدیران شرکت‌ها در زمان مورد نظر دریافت می‌شود و اگر این فرایند از مقطع زمانی مورد نظر عبور کند، به طور مکاتبه با مدیران و در نهایت اعلام عمومی نتایج موجود به بازار سهام صورت می‌گیرد تا سهامدار بداند چه مکاتباتی بین بورس و ناشر صورت گرفته و نتیجه مکاتبات چه بوده است.

خوش‌بختانه گزارشی که سازمان بورس در زمینه نحوه افشای اطلاعات و گزارش‌های ناشران طی خرداد ماه امسال منتشر کرد، حاکی از بهبود قابل ملاحظه ای در گزارش‌دهی به موقع بود، به طوری که بر اساس این گزارش ، متوسط تأخیر در گزارش‌ها که در قبل از اجرای این دستور العمل به 15 روز می‌رسید  هم اکنون به کمتر از 5 روز رسیده است.

زمانی می‌توان بر روی به موقع بودن گزارش‌ها تاکید کرد که این دوره زمانی به صفر برسد. انتظار می‌رود با توجه به پیگیری‌ها در بورس و سازمان بورس این رقم به صفر نزدیک شود.

در گذشته همواره این تناقض وجود داشت که چطور می‌شود انتشار گزارش مالی در کشورهای دیگر با تأخیر موضوع عجیبی است. در ایران نیز با همت ناشران و پیگیری ارکان، این بستر به سطحی خواهد رسید که همه گزارش‌های مالی به موقع به بازار برسد، اما موضوع کیفیت این گزارشگری در سازمان بورس پیگیری می‌شود.

انتظار می‌رود با توجه به تغییرات صورت گرفته در دستور العمل ها و پیگیری‌هایی مثل اصلاح دستور العمل انضباطی ناشران ، بحث کیفی اطلاع رسانی ناشران و کیفیت گزارشگری نیز نسبت به سال‌های قبل با وضعیت بهتری روبرو شوند.

فارس، در زمینه عرضه‌های اولیه سهام آیا بحث کیفیت اطلاع رسانی ناشر همچنان در اختیار سازمان بورس خواهد بود. چرا بارها عرضه‌های اولیه دچار ناهنجاری‌ بوده‌اند؟

حسینی مقدم : بورس تهران وظیفه پیگیری عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید را بر عهده دارد، اما وظیفه تأیید اینکه یک شرکت در بورس پذیرفته شود با هیات پذیرش بورس است .بازوی اجرایی هیات پذیرش در شفافیت نیز سازمان بورس بوده که بر اساس الزامات دستور العمل افشا و نکاتی که اعضای هیات پذیرش در بندهای صورت جلسه هیات پذیرش آورده‌اند باید تأیید نهایی برای عرضه اولیه سهام را به بورس تهران ارائه دهد تا اینکه شرکت جدید از امکان عرضه اولیه سهام در بورس برخوردار شود.

شرایطی که در عرضه اولیه سهام نمادهای معاملاتی «سپ» و یا «پارس» وجود داشت نیز ناشی از نکاتی بود که اعضای هیات پذیرش مطرح کرده بودند . استنباط بورس تهران این بود که با توجه به تعهدات و مکاتباتی که با ناشر وجود داشته، این نکات تأمین شده، اما سازمان بورس موضوع را از منظر دیگری استنباط کرده و معتقد بود برای تعهدات لازم است اقدام‌های دیگری نیز صورت گیرد.

شاید این تفاوت‌ها در دیدگاه و تفسیر بود که باعث شد، مواردی تا دقیقه 90 آغاز عرضه اولیه سهام این دو ناشر، نیاز به پیگیری داشته باشد که خوشبختانه انجام شد.

نگاه سازمان بورس بر این مبنا است که با توجه به تجربه عرضه‌های اولیه و عدم ایفای تعهدات برخی ناشران پس  از عرضه‌های اولیه ، بایستی برخی مسائل قبل از عرضه اولیه با پیگیری محکم تری دنبال  شود .

فارس؛ در حال حاضر بازار سرمایه ایران از تکنولوژی لازم برای انواع عرضه اولیه سهام (IPO) برخوردار است اما در تخصیص سهام به کدهای معاملاتی و یا ایرادهای فنی، پس از معاملات بسیار آزار دهنده است. حتی شنیده شده سیستم‌های پس از معاملات همچنان تحت DOS است.

حسینی مقدم : این مورد را باید از معاونت بازار بورس پرسید، اما می دانم که در روش ثبت سفارش یا بوک بیلدینگ ، سفارش خرید از طریق سامانه ای دریافت و بر اساس الگوریتمی که تعریف شده تخصیص‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت وارد سامانه پس از معاملات می‌شود تا از روز معاملاتی بعدی ،روند عادی معاملات آغاز شود.

فارس؛ راه اندازی بازار اوراق گواهی صادراتی ارزی یا به اصطلاح بازار ثانویه ارزی در بورس تهران حتی با وعده 48 ساعته وزیر اقتصاد در نهایت منتفی شد. اگر این ابزار از بازار گرفته شد آیا ابزارهای جایگزینی همچون اوراق مشارکت ارزی امکان ورود به بورس تهران را دارد؟

حسینی مقدم : این دو ابزار جایگزین یکدیگر نیستند. تصمیم سازان کشور در ابتدا، به این جمع بندی رسیدند که باید معاملات ثانویه گواهی صادراتی ارز در یک بازار شفاف و متشکل یعنی بورس اوراق بهادار صورت گیرد. این تصمیم درستی بود، اما به دلیل  ملاحظات دیگری در حوزه بالادستی تصمیم گیری‌ها، به این جمع بندی رسیدند که بازار ثانویه ارز در سامانه نیما و بانک مرکزی پیگیری شود.

با این همه بازار سرمایه آمادگی میزبانی از بازار ثانویه ارزی را در هرشرایطی دارد. مکانیزم بازار ثانویه برای معاملات ارزی در بورس فراهم بوده و تجربه آن را نیز پیش  از این دارا بوده است. در دهه 70 و  80 شمسی این امکان برای صادر کنندگان و وارد کنندگان وجود داشت و می‌توانستند از این بستر معاملاتی استفاده کنند.

اگر تصمیم سازان کلان کشور نگاه خود را صرفاً بر روی شفافیت و تعیین قیمت منصفانه متمرکز کنند، می‌توانند در این زمینه به بورس تهران اعتماد کنند و از مکانیزم موجود و امکان گسترده‌ای که برای همه سرمایه‌گذاران وجود دارد استفاده کنند.

اما اوراق مشارکت ارزی طرحی بود که بورس تهران آنرا دنبال کرد، تا برای ناشران پذیرفته شده در بورس امکان تأمین مالی ارزی را فراهم کند به ویژه شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند و قاعدتاً برای طرح‌های توسعه‌ای خود از همین منابع در زمینه تأمین مالی ارزی استفاده می‌کنند و یا از اعتبار خود در بازارهای بین‌المللی برای تأمین تجهیزات از این محل بهره می‌برند.

نوسان‌های ارزی و بحث‌های رتبه بندی مانع راه اندازی این بازار شد، چون در بازارهای بین‌المللی امکان حضور شرکت بدون رتبه مناسب و جذاب وجود ندارد در غیر این صورت هزینه تأمین مالی آنچنان افزایش می‌یابد که توجیه فنی یک پروژه را از بین می‌برد. لذا لازم است قبل از هر اقدامی حتماً از طریق یکسری مؤسسات رتبه بندی بتوان رتبه مناسب را به سرمایه‌گذار اعلام کرد.

با توجه به محدویدت هایی که وجود داشت به سراغ مؤسسات رتبه بندی آسیایی و اروپایی رفتیم که در نهایتموسسه اسکوپ آلمان با برپایی سمینار و تأسیس دفتر اداری در تهران، علاقمندی خود را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام کرد . بر این اساس اگر محدودیت‌های سیاسی و تحریم‌ها حل شود آن‌ها نیز تمایل دارند برای تأمین مالی در بازارهای اروپا به ایران کمک کنند.

 

فارس؛ با توجه به احتمال اجرای تحریم‌های هسته‌ای آمریکا ضد ایران، اغلب سرمایه گذاران و حتی سهامداران منتظر هستند تا ببینند چه اتفاقی دستکم پس از آبان ماه امسال برای اقتصاد می‌افتد. بورس چه برنامه ای تدوین کرده که حتی در محدودیت‌ها نیز بازار متعادل و نقد شونده را شاهد باشیم.

حسینی مقدم : سرمایه گذاری که در بورس است بسیاری از متغیرهای آتی را در ارزش گذاری سهام در شرایط فعلی در نظر می‌گیرد. بطور حتم بسیاری از متغیرها از جمله تحریم یا حتی رکودی که ممکن است در کشور در بخشی از صنایع پیش بینی شود در استراتژی‌های سرمایه گذار لحاظ می‌شود.

بر اساس آن می‌بینید که سهام بسیاری از صنایع ایران با نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از 5 مرتبه معامله می‌شوند و از اقبال چندانی در بازار برخوردار نیستند، در حالی که همواره سیاست تقسیم سود مناسبی داشته‌اند و از پتانسیل رشد نیز برخوردار بوده‌اند.

همه این متغیرها در تحلیل سرمایه‌گذارها وجود دارد و در زمان وقوع هر یک از شرایط با بروز رسانی  ارزیابی که سرمایه گذاران انجام می‌دهند، دوباره فضای سرمایه گذاری را از نو پیگیری می‌کنند. نکته مهم اینکه در سایر بازارها نیز فضای جذابی برای سرمایه گذاری دیده نمی‌شود و فضا بسیار پر ریسک شده است.

امروز فعالان معتبر بازارهای موازی و یا بازارهایی که جلوتر از بورس حرکت می‌کردند به شرایطی رسیده‌اند که تداوم حضور در این بازارها را پر ریسک و خطرناک می‌دانند. با در نظر گرفتن این متغیرها و وقوع هر یک از این رویدادها ، به نظر بازار سهام برای سرمایه گذاری شرایط مناسب تری را پیدا می‌کند. در آن زمان سرمایه گذار می‌تواند راحت تر سرمایه گذاری کند.

نقدشوندگی نسبی بازار سهام نسبت به سایر بازارها و ورود به آن با هر سرمایه ای از جمله ویژگی‌های بارز این بازار شفاف است.

فارس؛ این ویژگی برای بانک‌هایی که می‌خواهند از شر ملک‌ها و مستغلات زیادی که در فهرست فروش گذاشته‌اند، از طریق تهاتر با سهام نقد شونده تا چه حد کاربرد داشته باشد و اینکه چرا پول پر قدرت سرگردان همچنان برای ورود به بازار سهام دچار تردید است؟

حسینی مقدم : جواب پرسش بخش دوم ، عدم آشنایی با مکانیزم های بازار است. زمانی که شرایط جذاب سرمایه گذاری در بورس برای دوره زمانی مشخصی حفظ شود پول با هر واسطه ای به سمت بازار سرمایه هر چند بطور کم و بیش سرازیر می‌شود، اما اگر بر اساس مقاطع کوتاه مدت صورت گیرد بازار سهام یا صاحب سرمایه فرصتی برای آشنا شدن با مکانیزم حضور در بازار و حتی نهادهایی که می‌توانند به آن کمک کنند نخواهد داشت .

برای آشنایی بیشتر عموم صاحبان پس انداز سرمایه می‌توان از ابزارهای مالی واسطه ای استفاده کرد. متاسفانه بانک مرکزی در سال گذشته محدودیت‌هایی در زمینه ارائه خدمات بازار سرمایه از طریق شعب بانکی ایجاد کرد.

شاید این محدودیت بخاطر دور زدن نرخ بهره از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بازار پول از سوی برخی بانک‌ها بود که در نهایت به  محدود کردن صورت مسئله از سوی بانک مرکزی انجامید، در حالی که می‌توانست با نظارت بر تمام شعب فعال در بازار پول زمینه ارائه خدمات مالی شرکت‌های کارگزاری و تأمین مالی به عموم صاحبان سرمایه و پس‌انداز در سراسر کشور را فراهم کند.

امروز دسترسی به شعبه بانکی برای همه شهروندان مقدور است و اگر این امکان فراهم بود که یک شرکت کارگزاری خدمات پایه و واسطه ای یا حداقل ابزارهای مختلف از جمله صندوق‌ها و سبد گردان‌ها را از طریق شعب بانکی معرفی کنند، این انتظار وجود داشت که نقدینگی با سرعت تجهیز و در اختیار بازار سرمایه قرار گیرد.

در این زمینه این پرسش مطرح است که تا چه حد می‌توان در شرایط کنونی، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند را همچنان جذاب نگاه داشت.

در این راستا می‌توان از طریق ارائه مشوق‌ها و امتیازهایی به شرکت‌های بورسی، همچنان روند سودآوری آن‌ها را بطور مداوم حفظ کرد تا به تبع آن چشم انداز روشن سودآوری برای سرمایه گذار ترسیم شود.

در حال حاضر شرکت بورسی که در فضای پر ریسک همچنان سرمایه گذاری و تولید می‌کند و در اقتصاد امروز با وجود تمام محدودیت‌ها از جمله تحریم‌ها و یا چرخه‌های  رکود و رونق دست و پنجه نرم می‌کند در حالی با ارائه و ارسال اطلاعات خود به بازار سهام اصل رعایت شفافیت را پذیرفته که در بهره مندی از امکانات در فضای عمومی و یا مشوق‌های مختلف هیچ فرقی میان آن با شرکت‌های غیر شفاف و خصوصی خارج از بورس وجود ندارد.

وقتی عنوان می‌شود نقدینگی باید  به سمت بازار سرمایه بیاید بطور حتم می‌بایست محرک‌ها و انگیزشی برای شرکت‌ها نیز ایجاد کرد تا سودآوری آن‌ها افزایش یابد.در این زمینه سیاستی که دولت در پیش گرفته تا نرخ یا هزینه معاملات را با کاهش نرخ مالیات کم کند می‌توانست از طریق کمک‌های ویژه به شرکت‌هایی که شفافیت را پذیرفته‌اند از جمله با کاهش نرخ مالیات بر درآمد انجام دهد.

این اقدام  به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سودآوری آن‌ها همچنان افزایش یابد.

فارس؛ تا چه حد موضوع کاهش مالیات بر درامد شرکت‌های بورسی در شرایط فعلی به عنوان یک مشوق منطقی است؟

حسینی مقدم: این منطق با توجه به برنامه‌ریزی که دولت برای درآمدهای خود انجام می‌دهد، می‌تواند تعریف شود. اینکه دولت 100 واحد از محل مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی در سال 97 درآمد داشته باشد، می‌تواند در مقابل این پیش‌بینی نیز قرار گیرد که با کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی می‌توان یکسری از شرکت‌ها را راغب به ورود به بورس کرد .

در آن زمان این درآمد برای دولت قابل احصا خواهد بود، لذا این موضوع به سیاست‌های دولت باز می‌گردد، هنوز در ایران نیاز به ایجاد انگیزه برای ورود شرکت‌ها به بورس وجود دارد، کما اینکه در بورس‌های کشورهای دیگر بحث‌های جاودانگی بنگاه، جدایی مالکیت از مدیریت و منافع آن را دنبال می‌کنند، اما در بازار سرمایه ایران این موارد هنوز جا نیفتاده است.

دولت باید انگیزه ورود شرکت‌های خصوصی به بورس را در اقتصاد ایجاد کند و برای آن‌ها شرایط ویژه ایجاد کنند. دولت برای شرکت‌های بورسی می‌تواند مسیری به نام دالان سبز را ایجاد کند تا با خلق ارزش به عنوان یک امتیاز برای شرکت‌های بورسی ، مدیران این بنگاه‌ها را در گمرک،ثبت شرکت‌ها ، دارایی و تأمین اجتماعی و غیره معطل نکرد و امور آن‌ها نسبت به سایر شرکت‌های خارج از بورس سریع تر انجام شود. آن زمان تشویق به حضور در بورس چند برابر  خواهد شد و نسبت به اقتصادی که همه در حال فرار از شفافیت هستند، می‌تواند دستاویزی برای رونق بازار سرمایه شود.

فارس؛ با توجه به پیشنهادهایی که برای کاهش نرخ کارمزد ارکان بازار سرمایه عنوان شده و با توجه به دستور وزیر اقتصاد برای کاهش نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد و همچنین معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها به طور دقیق نرخ کارمزد معاملات هم اکنون چقدر می‌شود؟

حسینی مقدم: با این تصمیم نرخ مجموع کارمزد با احتساب مالیات معاملات سهام از 1.6 درصد به 1.1 درصد کاهش می‌یابد. اما به طور عمومی موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود توزیع نشده ، همه شرکت‌ها را در بر می‌گیرد.

فارس؛ در تولید و فروش شرکت‌ها و قدرت خرید مردم هم اکنون مشکلات سیستماتیک وجود دارد. چرخه معیوب سه بخش بنگاه ،خانوار ، دولت چطور می‌تواند از طریق بازار مالی ایران حل شود.

حسینی مقدم: وظیفه بازار مالی ایجاد بستر برای تجهیز مناسب منابع و افزایش بهره وری در سرمایه است. در کشور ایران بازارهای مالی در این حوزه به درستی عمل نکرده‌اند.

نقدینگی بیش از 1500 هزار میلیارد تومان و عدم گردش صحیح آن در بخش‌های مولد اقتصادی نشان می‌دهد همه بخش‌های اقتصاد در مضیقه هستند. در حوزه بورس که بخشی از بازار مالی است، به نظر یکسری شرایط باید فراهم شود تا نقدینگی به این سمت بیاید . این به معنای صرفاً افزایش سرمایه نیست و ابزارهای دیگری مثل اوراق نیز وجود دارد. وقتی نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید می‌توان از ابزار اوراق بدهی نیز استفاده کرد.

نرخ‌های فعلی تسهیلات مالی با احتساب کارمزدها به 24 درصد یا بیشتر می‌رسد که برای توسعه جذاب نیست. باید کسب و کاری که بیش از این رقم‌ها بازدهی داشته باشد تا به عنوان هزینه مالی بتواند پرداخت کند وجود داشته باشد.الان بسیاری از کسب و کارها در این ماهیت وجود ندارد و کسب و کاری که به بلوغ نرسیده باشد، بسیار کم است.

فارس؛ در کسب و کاری که نرخ حاشیه سود آن به طور متوسط از 12 درصد فراتر نمی‌رود، چگونه نرخ 25 درصد تأمین مالی بانکی را قبول می‌کند؟

حسینی مقدم: آن‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش نیاز به توسعه دارند و  پیش بینی از افزایش قیمت محصولات و یا سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی برای دریافت تسهیلات بانکی مجاب می‌شوند، و الا توسعه سایر کسب وکار ها با چنین نرخ‌هایی به صرفه نیست.

فارس؛چرا ناهنجاری‌های ایجاد شده برای برخی ناشران مثل ناشر "های وب" یا بانک پاسارگاد که به مدت طولانی با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند یا حتی سایر نمادها حل نمی‌شود؟

حسینی مقدم:مجمع عادی سالیانه سهامداران ناشر "های وب" برای 16 مرداد ماه امسال به تعویق افتاد.

فارس؛ دلیل وقوع این اتفاق‌ها در حوزه ستادی شما با توجه به اصلاح دستور العمل توقف وبازگشایی نمادهای معاملاتی چیست و چرا همواره دچار چالش با ناشر و سهامدار است؟

حسینی مقدم: موضوع هر یک از این ناشران با یکدیگر متفاوت است. باید به سمتی رفت که در اصل توقف طولانی نمادها کم و یا وجود نداشته باشد. اینکه نماد معاملاتی دو سال متوقت می‌شود، بطور حتم هیچ کسی آن را در بازار سرمایه جزو رزومه خود محسوب نمی‌کند.

باید همه ارکان و ذی نفعان بازارسرمایه از ناشر و سهامدار گرفته تا بورس و یا سازمان بورس برای توسعه شفافیت و نقد شوندگی در بازار همت کنند و حتی در اصلاح مقررات به کاهش فرایند توقف نماد معاملاتی کمک کرد.

یک سرمایه گذار زمانی وارد بورس می‌شود از این بازار سه چیز می‌خواهد: نقد شوندگی، نقدشونگی و نقدشوندگی.

مابقی ناشی از تحلیل و استراتژی وی است. اگر موارد بالا از سرمایه گذار گرفته شود کارکرد بازار سرمایه زیر سؤال رفته است. در حالی عنوان می‌شود ، دوره توقف نماد معاملاتی کمتر شده و به 60 دقیقه و 90 دقیقه رسیده است . از سویی دیگر به سازمان بورس پیشنهاد شده که وقتی ناشری با نوسان 20 درصدی قیمت سهام روبرو می‌شود با  نماد معاملاتی آن نیز مثل گروه "ب" برخورد شود و توقف آن بیشتر از 60 دقیقه و 90 دقیقه نباشد.

حقیقت این است که در بازار سرمایه توقف نماد معاملاتی باید با کاهش بیشتری روبرو باشد، ولی الان بسیار زیاد است.

در این بخش‌ها ناشران باید بیشتر کمک کنند و در بسیاری مواقع ناشر با چند مقام ناظر طرف باشد. در جای دیگر که کسب و کار ناشر محل بحث است باید حتماً یکسری مصوبه‌ها و مجوزهایی را در راستای ایجاد شفافیت دریافت کند.در برخی مواقع باید با از خود گذشتگی و پیگیری‌های بیشتر ، ضمن رعایت صرف و صلاح سهامداران ، حقوق اولیه سهامدار مثل ارائه اطلاعات،صورت‌های مالی و برگزاری مجامع به عنوان اصلی که در قانون به آن اشاره شده به سرعت ارائه شود.

فارس؛ در مورد ناشر "های وب" بالاخره چه تصمیمی گرفته‌اید؟

حسینی مقدم: مطابق برنامه جدیدی که اعلام شده حسابرس تا 10 مرداد ماه جاری گزارش خود را باید به بورس ارائه بدهد و 16 مرداد نیز در همان مکان قبلی اعلام شده، مجمع خود را برگزار کند.

فارس؛ در مورد ناشر "وپاسار" چطور؟

حسینی مقدم: این ناشر آگهی دعوت به مجمع سالیانه  95 و 96 را داده است اما در حال حاضر اطلاعات دقیقی از صورت‌های مالی دوره عملکردی 95 و 96 پاسارگاد نداریم.

فارس؛ پس چطور باید مجمع برگزار کند؟

حسینی مقدم: این موارد را از محمد علیزاده بپرسید، چون ایشان برگزاری مجامع را اجازه داده است.

فارس؛ در مورد سایر نمادهای معاملاتی چطور؟

حسینی مقدم: به احتمال بسیار زیاد با توجه به لغو پذیرش ناشر سایپا دیزل بخاطر مشمول شدن ماده 141 قانون تجارت،از تابلوی بورس خارج می‌شود. نماد معاملاتی تولیدی گرانیت مهسرام و قند شیرین خراسان نیز تا ارائه صورت‌های مالی سالیانه خود به منظور خروج از شرایط کنونی فرصت دارند، چون سال مالی یکی از آن‌ها تا شهریور و دیگری در آبان ماه به پایان می‌رسد. با این وصف به جز یک موردی که عنوان شد، هم اکنون، هیچ شرکتی برای لغو پذیرش در بورس تهران نداریم.

فارس، هدف اصلی حوزه ستادی شما در زمینه ناشران در سال جاری و بیشترین تمرکز بر اهداف راهبردی آن چیست؟

حسینی مقدم: به موقع بودن گزارشگری بطور صد در صدی اصلی‌ترین هدف معاونت ناشران و اعضای بورس تهران در سال جاری است. از طرفی موضوع راهبری حاکمیت شرکتی وپیاده سازی آن در شرکت بورس اوراق بهادار تهران و در گام بعدی برای شرکت‌های بورسی پیگیری خواهد شد.

فارس؛ آیا عرضه اولیه سهام دیگری در بورس خواهیم داشت؟

حسینی مقدم: 10درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس که 60 درصد از سهام آن متعلق به سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و 40 درصد در اختیار یک شرکت دولتی است در حالی برای عرضه اولیه از طریق بورس تهران در حال آماده سازی است که با ارائه درخواستی به سازمان خصوصی سازی تقاضا شده، تا ضمن افزایش سهام در این عرضه اولیه ، سهام شرکت‌های سودآور بیشتری در بورس عرضه شوند.

فارس؛ با توجه به تغییر ترکیب هیات مدیره جدید بورس تهران در مجمع اخیر آیا سکاندار این بازار تغییر خواهد کرد؟

حسینی مقدم:هیات مدیره بورس تهران هنوز مستقر نشده تا تصمیمی در این زمینه بگیرند. اعضای حقیقی هیات مدیره باید معرفی شوند و پس از تأیید صلاحیت آن‌ها از سوی سازمان بورس و تشکیل اولیه جلسه هیات مدیره  جدید ضمن بررسی برنامه گزینه‌های پیشنهادی برای مدیریت عامل بورس تهران، نسبت به ادامه همکاری با مدیر عامل کنونی بورس تهران با توجه به سابقه مدیریت 5 دوره متوالی تصمیم‌گیری گیرند.

گفت و گو از رضا امامی