شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری خرم دره آخرین شرکتی است که با درج نماد آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی در بازار دوم فرابورس شده است.  
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم دره پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۴ شهریور با نماد "زدشت" در گروه زراعت و خدمات وابسته و زیر گروه کشاورزی دامپروری و خدمات وابسته به عنوان صد و سومین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران شرکت در صف عرضه اولیه 15 درصدی بایستد.
طبق بررسی های بورس پرس، این شرکت اسفند سال ۷۲ در خرمدره به ثبت رسیده و ۵۶.۴ درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان و ۴۳.۶ درصد سهام متعلق به شرکت گسترش کشاورزی پیوند فردوس پارس بوده که البته این شرکت نیز از شرکت های تابعه بنیاد است.
سرمایه اولیه شرکت که دارای ۲۴۹ نفر نیروی انسانی است، طی پنج مرحله افزایش سرمایه به ۶۹ میلیارد تومان رسیده است.
"زدشت" در محدوده ای به وسعت هزار و ۸۴ هکتار در شهرستان خرمدره تولید کننده انواع محصولات کشاورزی و دامپروری است و از اهداف اصلی آن افزایش تولید شیر و تلیسه، افزایش سطح زیر کشت باغات متراکم و پربازده، ارتقاء ضریب مکانیزاسیون و صنعت فناوری فرایند پرورش گاو شیری، برون سپاری خدمات تولید، عرضه محصولات باغی ارگانیک، تولید نهال و صادرات میوه است و دارای ۴۶ هکتار زمین زراعی در شهرستان میانه است.
زمینه فعالیت
این شرکت در چهار زمینه دامپروری، زراعت، باغبانی و مرغداری فعالیت می کند. فعالیت واحد دامپروری در سال ۵۴ و با ورود ۴۰۰ راس تلیسه هلشتاین باردار از امریکا و اخذ مجوز بهره‌برداری آغاز شد در حال حاضر واحد دامپروری دارای ۷۱۰۰ راس گاو شیری است و روزانه حدود ۱۳۰ تن شیر تولید می کند.
در بخش باغبانی از حدود ۳۰۰ هکتار باغ میوه شامل سیب، گلابی، زیتون، هلو، شلیل و گردو حدود ۱۶۰۰ تن محصولات باغی تولید می شود و در بخش کشاورزی نیز سالانه حدود ۱۲ تن انواع محصولات زراعی شامل یونجه، ذرت، جو، گندم و کلزا از حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی تولید می شود.
در ده سال اخیر ۱۶.۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در بخش های مختلف کمی و کیفی انجام شده است. در حال حاضر واحد دامپروری شرکت یکی از ۵ واحد گاوداری بزرگ ایران است. اجرای عملیات تجهیز و نوسازی اراضی احداث شبکه های مدرن و توسعه سیستم های آبیاری به منظور ارتقاء بهره وری از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری تولید محصولات زراعی و باغی از اهم برنامه های توسعه بخش کشاورزی این مجتمع است به گونه ای که هم اکنون هشت دستگاه سیستم سنترپیوت و یک دستگاه لینیر در اراضی این شرکت استقرار یافته و در حال بهره برداری است.
وضعیت واحد مرغداری
ترازنامه دارایی‌های واحد مرغداری به صورت مجزا به ارزش ۲۵۹ میلیون تومان افشا شده و زمین واحد مرغداری به عنوان مزارعه از سازمان اموال و املاک در اختیار شرکت است و تمامی دارایی ها در دفاتر شرکت خرمدره ثبت شده است.
جایگاه شرکت در بازار هدف
فعالیت های اصلی شرکت در شهرستان خرمدره در استان زنجان است این موقعیت جغرافیایی از نظر تامین نهاده‌ها و بازار فروش موقعیت ویژه ای برای شرکت فراهم کرده بخش عمده علوفه دامی شامل ذرت علوفه ای و یونجه در استان‌های قزوین، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی تولید می شود. توسعه راه های ارتباطی بین استان‌ها و جایگاه جغرافیایی ویژه شرکت سبب شده دسترسی به نهادهای اصلی تامین برای شرکت به آسانی فراهم شود.
از طرفی دسترسی آسان و نزدیکی به تهران با وجود کارخانه‌های لبنی بزرگ در پایتخت شرایط مناسبی برای بازار فروش محصول اصلی یعنی شیر فراهم کرده است. همچنین ایجاد کارخانه‌های لبنی بزرگ و مطرح در استان‌های غربی و شمال غربی موقعیت شرکت را از نظر بازار فروش بهبود داده است. در حال حاضر حدود یک درصد شیر خام صنعتی کشور توسط شرکت خرم دره تولید می‌شود که از بهترین تامین کنندگان شیر خام کارخانه های بزرگ و مطرح است.
نقاط ضعف و قوت شرکت
از نقاط قوت این شرکت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب برای تامین نهادهای دامی و همچنین شرایط آب و هوای بسیار مناسب برای فعالیت کشاورزی و پرورش گاو شیری، دسترسی آسان و مناسب به بازار محصولات تولیدی و اعتبار برند مناسب و بازار تامین مواد اولیه و بازار فروش محصولات، وجود نیروی انسانی ماهر تحصیل کرده و ارزان قیمت، تجربه و سابقه فعالیت حدود ۵۰ سال در رشته فعالیت کشاورزی و دامپروری، تنوع تولیدی به گونه‌ای که در صورت ایجاد شرایط نامناسب اقلیمی و بازار های قیمتی نامناسب انعطاف پذیری شرکت بسیار خوب است، بالا بودن ضریب مکانیزاسیون سیستم آبیاری کاشت و برداشت در کل اراضی باغی و زراعی، وجود زیرساخت‌های لازم در شرکت برای بهبود بهره وری تولیدی در محصولات کشاورزی و دامپروری و از نقاط ضعف به عدم توسعه کیفی فرآیند تحقیق و توسعه، به روز نبودن کامل فناوری های مربوطه با فرایندهای تولیدی در بخش گاوداری، عدم ثبات در سیاست های حمایتی دولت از بخش کشاورزی و دامپروری، تغییر استانداردهای زیست محیطی و الزامات قانونی مربوطه، عدم انطباق کامل ضریب جذب نیروی انسانی با الزامات شهر مشاغل، عدم وجود زیرساخت های لازم برای تکمیل حلقه‌ای زنجیره تولید محصولات باغی و عرضه در بازار، عدم تناسب نرخ بهره بانکی با نرخ بازده دارایی ها در برنامه ریزی های توسعه افقی می توان نام برد.
فرصت ها و تهدیدهای شرکت
از فرصت ها به توسعه صادرات با توجه به تجربیات بدست آمده در این خصوص و بهبود نرخ ارز و همچنین بهبود کیفیت محصول، بهبود صنعت فناوری و راندمان تولید در بخش گاوداری با توجه به بهبود روابط تجاری با کشورهای اروپایی، عرضه مستقیم محصولات باغی و بهبود ارزش جاری فروش، امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای توسعه کیفی و کمی و از تهدیدها به چالش کاهش منابع آب های زیرزمینی و تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی، ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی ناشی از توسعه شهرنشینی، عدم توانایی کنترل بازار محصول اصلی شرکت (شیرخام) به علت عدم قابلیت انبارداری و عدم وجود رویه منطقی در بازار این محصول، شیوع برخی از بیماری های دامی در فواصل نامعین به علت عدم وجود سیاست های کنترل و نظارت سازمان ها و نهادهای ذیربط در سطح کشور می‌توان ذکر کرد.
ظرفیت تولیدات اصلی شرکت
تولید شیر به عنوان محصول اصلی شرکت در سال ۹۵ با حدود ۵.۹ درصد رشد در مقایسه با سال ۹۴ از ۳۸۱۳۰ به ۴۰۳۹۲ تن رسید که ۲۲۶۲ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. مقدار تولید شیر در سال گذشته ۴۵ هزار و ۴۴۸ تن بود که نسبت به برنامه بودجه سال ۹۶ و عملکرد سال ۹۵ به ترتیب ۷ درصد و ۱۲.۵ درصد رشد دارد. شیر دارای سهم ۷۱ درصدی، کشاورزی دارای سهم ۲۳ درصدی و دام دارای سهم ۴ درصدی از فعالیت‌های مختلف از کل ارزش تولید در سال ۹۶ است.
تولیدات مختلف در 4 سال اخیر

بخش دامپروری
پروانه بهره برداری دامداری شماره یک در اسفند سال ۹۵ به ظرفیت کلی پنج هزار است که شامل ۲ هزار و ۵۰۰ رأس مولد است توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر ابلاغ و تا تاریخ به اسفند سال ۹۹ معتبر است. همچنین پروانه بهره برداری دامداری شماره ۲ مورخ ۴ اسفند سال ۹۴ به ظرفیت کل هزار راس که شامل ۵۰۰ راس مولد است توسط وزارت کشاورزی صادر، ابلاغ و تا تاریخ ۳ اسفند سال ۹۶ معتبر است که جهت تمدید پروانه اقدام شده است.شرکت در سال ۹۶ دارای ۷۱۲۳ گله بوده که از این تعداد میزان ۳۶۶۰ دام مولد است.
از عوامل موثر بر نرخ گذاری خوراک دام و زراعت به عرضه و تقاضا ،میزان نیاز با توجه به شرایط زمانی، نرخ ارز برای مواد و کالاهای وارداتی، انحصاری بودن برخی کالاها مثل ذرت برزیل و جو روس و قزاق و کیفیت محصول می توان اشاره کرد که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهاده های دامی در ایران به طور طبیعی شامل تولید ،واردات و ذخایر ابتدایی است.
روش های فروش محصولات
1. انواع مختلف دام گوساله نر تلیسه های فری مارتین و باردار و گاو های مولد داشتی از طریق مزایده عمومی و تعیین نرخ پایه توسط کارشناس رسمی دادگستری به فروش می رسد.
2. شیر: خریداران به دو دسته استراتژیک و غیر استراتژیک تقسیم شدند و براساس برنامه شرکت ۹۰ درصد شیر به مشتریان استراتژیک و ۱۰ درصد به غیر استراتژیک فروخته می‌شوند. مشتریان استراتژیک کارخانه‌های لبنی بزرگ و برند های معتبرند که در وضعیت های مختلف ارتباط دوجانبه حفظ می شود. بخشی از شیر نیز به مشتریان مقطعی و غیر استراتژیک با توجه به قیمت و دوره وصول مطالبات فروخته می شود. مبنای تعیین قیمت فروش شیر به شرایط بازار بستگی دارد.
3. محصولات کشاورزی باغی: این محصولات به طور کامل به صورت سردرختی از طریق مزایده و تعیین نرخ پایه توسط کارشناس رسمی دادگستری به فروش می رسد.
4. محصولات زراعی: با توجه به اعلام نرخ خرید تضمینی توسط دولت محصولات زراعی عمدتا به شرکت‌های دولتی فروخته می‌شود.
پیش بینی مقدار فروش محصولات دامپروری و کشاورزی در سال ۹۶ تا ۹۸
 
مقایسه با شرکت های مشابه در صنعت
با توجه به ماهیت عملکرد"زدشت" تنها شرکت مشابه با آن در بازار سرمایه شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال است که در بورس تهران پذیرفته شده است.

طرح توسعه
1. طرح احداث باغات هسته دار و دانه دار در سطح ۵۰ هکتار در سال ۹۰ شروع که در سال ۹۴ تمام شده است.
2. طرح افزایش ظرفیت گاوداری خرمدره به تعداد ۵۰۰ راس دام مولد در سال ۹۲ شروع که در سال ۹۵ تمام شده است.
3. طرح احداث سامانه آبیاری بارانی سنترپیوت و کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک در سطح ۲۳۰ هکتار در سال ۹۳ شروع که در سال ۹۴ تمام شده است.
4. طرح آبیاری باغات زیتون واحد طارم در سطح ۸۸ هکتار در سال ۹۴ شروع که در سال ۹۵ تمام شده است.
صورت سود و زیان سه ساله

پیش بینی سود و زیان ۳ ساله

فروش سال ۹۷ شامل محصولات دامپروری( شیر و دام) و محصولات کشاورزی (کلزا ،گندم ،زیتون، گردو خشک، گلابی ،هلو و شلیل، سیب، به و آلو) است.بهای تمام شده کالای فروش رفته سال ۹۶ شامل ۷۰ درصد هزینه مواد، ۱۰ درصد هزینه کار و ۲۰ درصد هزینه سربار است.
فروش سال ۹۸ شامل محصولات دامپروری (شیر و دام) و محصولات کشاورزی (کلزا، گندم ،زیتون، گردو خشک، گلابی، هلو و شلیل ،سیب، به و آلو) است. بهای تمام شده کالای فروش رفته سال ۹۷ شامل ۷۱ درصد هزینه مواد، ۱۴ درصد هزینه کار و ۱۵ درصد هزینه سربار است.
فروش سال ۹۹ شامل محصولات دامپروری( شیر و دام) و محصولات کشاورزی( کلزا ،گندم، زیتون ،گردو خشک، گلابی، هلو و شلیل، سیب، به و آلو) است. بهای تمام شده کالای فروش رفته سال ۹۸ شامل ۷۲ درصد هزینه مواد، ۱۵ درصد هزینه کار و ۱۳ درصد هزینه سربار است.