صنعت خودرو موتور توسعه در حدود هفت کشور دنیا بوده و تنها همین تعداد از کشورها خودروساز موفق هستند نه همه کشورهای دنیا.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس شورای رقابت با بیان مطلب بالا در یازدهمین نشست صبحانه کاری کانون کارگزاران گفت: هنوز هم ابهام وجود دارد که کشور ما می تواند به عنوان یک خودرو ساز مطرح باشد یا خیر.

جمشید پژویان با بیان اینکه در هیچ یک از تئوری های اقتصادی، دولت برای سال های طولانی از یک صنعت دفاع نمی کند، ابراز داشت: مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و تنها مشکل به صنعت خودرو برنمی گردد. این در حالی است که صنعت خودرو در ابتدای راه اندازی کارآمد بود، اما زمانی که به دولت منتقل شد، از ریل خارج شد و به دلیل حمایت بسیار بالا، به صنعتی تنبل تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه دولتی شدن صنعت خودرو، هزینه های این صنعت را به شدت افزایش داده است، تصریح کرد: مدیران دولتی مدیران ناکارامدی نیستند، اما نباید انتظار داشت صنعتی که از ریل خارج شده، یک شبه به ریل برگردد. اگر شورای رقابت بتواند بر مبنای نظریه های اقتصادی و دستورالعمل ها، صنعت خودروسازی را به ریل برگرداند چندین سال زمان می برد که آن هم مشروط به این است که این کار صورت گیرد.

رییس شورای رقابت در خصوص حمایت دولت از صنعت خودرو گفت: حمایت از صنعت خودرو به این معنا است که هزینه فرصت از دیگر صنایع کشور گرفته می شود و این به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: غیر از خارج شدن از ریل صنعت خودرو و خصوصی بودن این صنعت به طور اسمی،باید گفت که هزینه ها در صنعت خودروی ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است.

پژویان به وجود سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اشاره کرد و ابراز داشت: در همه کشورها، تنها به حمایت از مصرف کننده می پردازند و به علاوه در هیچ کشوری این سازمان مسوولیت قیمت گذاری ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری در اقتصاد فقط در بازارهای انحصاری انجام می شود، گفت: همواره بازارها دارای اختلال هایی بوده و نیازمند قانون گذاری هستند و بهتر است که این قانون گذاری توسط دولت انجام نشود و این عاملی برای وجود شورای رقابت است.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه شورای رقابت کوتاه مدت و محصور به دولت خاصی نیست، گفت: دو نکته در صنعت خودرو مطرح است. اولین نکته وجود سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده است زیرا زمانی که ارزش ریال کاهش پیدا کرد برخی صنایع از معاونت قیمت گذاری این سازمان درخواست کردند که قیمت ها را افزایش دهد لذا شورای رقابت به این موضوع ورود پیدا کرد.

رییس شورای رقابت ادامه داد: محاسبات قیمت گذاری نکته بعدی است که با توجه به دستورالعمل حاضر، هیچ خودرو سازی ادعا نکرد که این دستورالعمل جدید مشکلی دارد و همه بر این باورند که بهترین دستورالعمل ممکن برای قیمت گذاری خودرو است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خودرو سازان برای تامین نهاده های خوداز بانک ها وام گرفته و اقدام به تولید خودرو می کنند، در حالی که سود وام هم از مصرف کننده دریافت می شود، اما هم اکنون شورای رقابت این بخش از دریافتی را از قیمت گذاری کسر کرده است.

پژویان تاکید کرد: در کشور ما مزیت در بخش انرژی، معدن و عامل کار وجود دارد و توجه به این مزایا می تواند مانند بمبی برای توسعه کشور مفید باشد.