این روزها و در جریان آشفته بازار خودرو ظاهراً رایزنی‌هایی برای ورود مجدد شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو در حال انجام است.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اقتصاد آنلاین، سال گذشته بود که براساس مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوا، قرار بر این شد سازمان حمایت به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت تعیین شده و بر همین اساس، تمامی مراجع قانونگذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مدنظر قرار دهند.

در همین راستا عملکرد شورای رقابت که تا آن زمان مرجع تعیین فرمول و تعیین تغییرات قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان بود نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت و قرار شد تا شورا فقط در چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و البته خودروهایی که در بازار آنها انحصاری شده عمل کرده و نظر خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کند ولی میزان افزایش و قیمت نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد در سازمان حمایت مشخص و به خودروسازان ابلاغ شود.

اما این روزها که بازار خودرو دچار آشفتگی بسیاری شده و تعیین قیمت‌ها بی‌ضابطه و خارج از چارچوب مشخصی در حال انجام و بازار با افزایش شدید و گاهاً غیرمنطقی مواجه است، بحث ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری و نظارت بر آن مطرح است. اینکه وضعیت شورای رقابت برای ورود به بازار خودرو چگونه خواهدبود موضوعی است که پرس‌وجوی آن از برخی اعضای شورا با این توضیح همراه بود که گرچه طی مصوبه مرجع قیمت‌گذاری و ابلاغ خودرو، شورای رقابت نیست و به نهاد دیگری واگذار شده اما این شورا همچنان معتقد است از فرآیند قیمت‌گذاری کنار نرفته است.

این در حالی است که گفته می‌شود شورا در حال نامه‌نگاری و رایزنی‌ها با مراجع ذی‌ربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت‌گذاری خودرو است و اگر بار دیگر به این شرایط برگردد به‌طور حتم برای نظارت بر قیمت تمامی خودروهای داخلی و وارداتی که بازار آنها انحصاری تشخیص داده شده، ورود خواهد کرد.