یک کارگزار با اعلام دلیل افزایش ورود نقدینگی به بورس ، علت اقبال بازار به سهام شرکت های خودرویی را تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره وضعیت سهام صنعت خودرو در بورس که طی روزهای گذشته با رشد قیمت و صف خرید روبرو شده اند به ایسنا گفت: در پی اعلام صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش رشد اقتصادی سال گذشته ایران، انتظار تورمی بیشتر و افزایش قیمت دلار را تشدید کرد و سبب شد دولت برای جبران کسری بودجه به یکسان‌سازی قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین رو آورد که این موضوع به تنهایی انتظارات تورمی را افزایش داد.

وی افزود: در چنین فضایی، سرمایه‌گذاری در بورس یکی از گزینه‌های مناسب است. چرا که آثار سود و زیان و تورم را لحاظ کرده و بازاری نقد شونده است. این فضا صنعت خودرو را هم متأثر کرده و با وجود پایین بودن کیفیت تولید به دلیل استفاده از منابع و تکنولوژی داخلی و پاسخ به تقاضای بازار، می‌توانند با رشد قیمت سهام مواجه شوند. از سوی دیگر قطعات استراتژیک و حتی برخی قطعات خودرو‌های ملی و داخلی ساز از دیگر کشور‌ها وارد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فارغ از تعرفه و عوارض واردات خودرو ، دیگر امکان واردات راحت CKD و SKD خودرو وجود ندارد و این موضوع ، انحصاری که دولت قبلاً با وضع تعرفه ایجاد کرده بود را تشدید می‌کند و به این معنی است که هر محصولی با هر درجه کیفیت و هر قیمتی، امکان فروش داشته و یکی از دلایل مهم رشد فزاینده قیمت خودرو‌های داخلی همین نکته است. از طرفی این خودرو‌ها پیش خرید هم شده و شرکت‌های خودرویی هیچ دغدغه‌ای از این نظر ندارند.

آقا بزرگی افزود: البته این نکات، بنیادی و بلند مدت نیست. چرا که به همان سرعتی که مراودات بین‌المللی با وضع یک قطعنامه و توافق مثبت می‌شود، می‌تواند با یک توافق، منفی هم شود. از این نظر خودروسازان در مقایسه با شرکت‌های خارجی فقط با یک تصمیم می‌توانند صدمه ببینند و بنابراین برای سرمایه‌گذاران بورسی می‌توانند ریسک زیادی هم به همراه داشته باشند. اما با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی و اینکه هیچ مراوده بین‌المللی نیست، این صنعت در بورس جای رشد دارد اما دارای ریسک بوده و و با یک توافق می‌تواند ورق برگردد.

وی با اشاره به ترازنامه خودروساز‌ها گفت: از طرفی این شرکت‌های خودروساز دارایی‌هایی زیادی دارند که علت اصلی، اقبال بازار سهام به صنایع خودروسازی به دلیل همین دارایی‌ها است اما این شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌توانند مزیت نسبی رقابتی داشته باشند.

آقا بزرگی ادامه داد: با توجه به جریان ورود و خروج نقدینگی بازار سرمایه، هر از گاهی احتمال می‌رود با توجه به رشد صنایع مختلف، صنعتی جا مانده و باید رشد کند که در مقطعی این جو برای خودرویی‌ها رخ داد. در نتیجه این رشد دلیل بنیادی و پیش‌بینی آثار سود و زیانی ندارد.