گزارش نهاد ناظر از جایگاه سه اپراتورهای موبایل در ۱۰ سال اخیر
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی ، جایگاه سه اپراتور بزرگ در بازار ارتباطات همراه طی ۱۰ سال اخیر را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق آخرین گزارشهای آماری و تحلیلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وزارت ارتباطات خبر از آستانه ورود ضریب نفوذ تلفن همراه به 109درصد تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته میدهد که بیش از 88 میلیون و 722هزار مشترک را شامل میشود.
با وجود اینکه آمار مربوط به سال 97 همچنان به صورت کامل ارائه نشده، اما بررسی و مشاهده نمودارهای مربوط به تعداد مشترکان، نوعی از بروز شرایط اشباع در بازار ارتباطات را حکایت میکند که با این حال منجر به توقف رشد این شاخص در بازار ICT نشده است.
مقایسه شاخص تعداد مشترکان نشان میدهد در سه ماهه سوم سال گذشته تعداد مشترکان تلفن همراه با 1.9 رشد به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.
با توجه به تاریخچه آماری که از سوی رگولاتور ارتباطی درباره وضعیت بازار ارتباطات از سال 85 ارائه شده، باید گفت شرکت ارتباطات سیار ایران در سالهای 85 و 86 تنها بازیگر فضای ارتباطی در بخش سیار بوده که با آغاز فعالیت اپراتور دوم، رسما وارد فضای رقابتی شد.
با وجود تمامی دیدگاهها و نقدهای اقتصادی که شفافیت بازار را در گرو رقابتیتر شدن آن و البته محکومیت برندهای قدیمی به افت جایگاه شدید و در بدترین حالت، خروج از بازار میدانند، اما آمارها نشان میدهد شرکت ارتباطات سیار ایران با فعال شدن ایرانسل بخشی از سهم بازار را به شکل طبیعی از دست میدهد.
اما این تمام ماجرا نیست با فعال شدن اپراتور دوم عملا اپراتورهای ارتباطی وارد فضای رقابتی شدند که نتیجه آن کشف ظرفیتهای جدید و مغفول بازار این حوزه بود.همین امر منجر به رشد نمایی تعداد مشترکان تلفن همراه شد به گونهای که سال گذشته، بازار ارتباطات موبایلی با 573 درصد در تعداد مشترکان به نسبت سال 85 مواجه شد.
جذابیت موضوع از همین جا شروع میشود. تصور عموم این است که برندهای قدیمی با پدیدار شدن برندهای نوظهور به ورطه افت جایگاه و ممکن است حتی در بدترین حالت به شکست کشانده شوند زیرا ساختار کهنه آنها مانع چابکسازی مورد نیاز برای رقابت با برندهای جدید میشود.این موارد در کنار هزینههای سربار حاکم بر بنگاهی دولتی، مزید بر علت می شود که بنگاههای خصوصی با تمرکز بر هزینه فایده از میدان رقابت خارج شوند و بازار را دو دستی به برند جدید تحویل دهند.
شرکت ارتباطات سیار ایران که زمانی بازار ارتباطات همراه را به صورت انحصاری در دست داشت، اکنون با حضور دو برند فعال دیگر در این بازار، همچنان رهبر بازار ارتباطات مبتنی بر تلفن همراه است.خصوصیسازی این شرکت، عرضه بخشی از سهام آن در بازار بورس، چابکسازی ساختار رسمی و اداری، بکارگیری نخبگان و متخصصان داخلی در گروه فنی و راهبری، ارائه خدمات طبق نیاز و خواسته مشترکان، حرکت بر مدار تحول دیجیتالی، جوانگرایی در سطوح مدیران ارشد و میانی همراه با دلایل دیگر، میتواند تنها بخشهایی از پازل موفقیت این اپراتور در جایگاه بازار رقابتی ایران باشد.
موفقیت راهبرد استراتژیک این اپراتور باعث شده ضمانت راهبری بازار ارتباطات در بخش همراه در میان سایر بازیگران خصوصی و نیمه خصوصی برعهده این اپراتور باشد. رشد چشمگیر ارزش بازار اپراتور اول در چند سال اخیر نیز گویای این واقعیت است.
در سال 87، همراه اول بیش از 23میلیون نفر و ایرانسل بیش از 11میلیون مشترک داشتند. آن سال بیش از 66 درصد از سهم بازار به اپراتور همراه اول و 33 درصد به ایرانسل اختصاص یافت.
سال 91 مشترکان همراه اول به عدد بیش از 35 میلیون رسیدند و سهم بازار 60 درصدی را کسب کردند، ایرانسلی ها از 23 میلیون گذر کردند و بیش از 39 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. اما آن سال یک ماجرای متفاوت نیز وجود داشت. اینکه رایتل به میدان آمد و با 237هزار مشترک، 0.4 درصد از سهم بازار را از آن خود کرد.
این روال رو به رشد ادامه داشت تا اینکه تعداد مشترکان سال 97 (منتهی به سه ماهه سوم) در همراه اول 53 میلیون را پشت سر گذاشت، ایرانسلی ها از 33میلیون گذر کردند و تعداد رایتلی ها به عدد 1.6میلیون رسید. درصد سهم بازار همراه اول در این سال از 60 درصد گذشت، ایرانسلی ها 37 درصد را پشت سر گذاشتند و رایتلی ها 1.82.
بر اساس اینفوگرافی و آماری که حوزه تلفن همراه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده؛ همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب بازار ارتباطات سیار را با رتبه بندی که ذکر شد در دست گرفته اند. رمز پیشی گرفتن اپراتورها از یکدیگر رابطه مستقیم با تعداد مشترکان آنها دارد.
ارائه خدمات بهتر، کیفیت مناسب تر مکالمه و اینترنت و میزان پوشش دهی در جذب مشترک برای اپراتورهای بزرگ، نقش اصلی را ایفا می کند و اپراتورها با در نظر گرفتن این مسائل می توانند درصد بیشتری در بازار ارتباطات سیار را در دست بگیرند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................