محدودیت در ارائه خدمات و تنوع پایین مشتریان به یک سد در مسیر «حتوکا» تبدیل شده است. در کنار این عوامل، تقسیم سود بالا در مجامع سال‎های گذشته، در حالی که سودآوری در سطح پایینی قرار داشت، ریسک بزرگی را پیش‎روی این شرکت قرار داد که در سال 97 بالاخره کار خود را کرد و سرخی کم‎رنگی را در ترازنامه نشاند.

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، اولین روز هفته آینده مجمع سالیانه شرکت «حمل و نقل توکا» برگزار خواهد شد.

آن‎چه که برای سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان سود تقسیمی‎است. ولی از آن جایی که این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند 97 متحمل زیان شده و از طرف دیگر، سود انباشته به زیان انباشته تبدیل گردیده، قطعا هیچ‎گونه رقمی‎در مجمع به عنوان سود نقدی مطرح نخواهد شد. بنابراین، دست سهامداران از سود نقدی مجمع امسال «حمل و نقل توکا» خالی است.

داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال

این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل همواره درصد بالایی از سود تحقق یافته را بین سهامداران خود تقسیم می‎نمود؛ شاید یکی از دلایلی که با ثبت اندک زیان، هر چند جزئی، وارد ناحیه سرخ زیان انباشته شد، همین موضوع باشد. به عبارت بهتر، با تقسیم سود بالا در سال‎های گذشته، فرصتی برای انباشته شدن سود ایجاد نگردید و در سطح پایین قرار گرفت. بنابراین، فقط با شناسایی 10 میلیارد ريال زیان خالص، 6 میلیارد ريال زیان انباشته ثبت شد.

سودآوری «حتوکا» از سال 93 وارد کانال نزولی شد و سال به سال از رقم سود خالص تحقق یافته کاسته شد و در سال 97 در ادامه این روند، به زیر خط سودسازی سقوط کرد و به جمع شرکت‎های زیان‎ده پیوست.

داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال

البته باید عنوان کرد که در سال 96 نیز به کمک ساير درآمدهاي غيرعملياتي در منطقه سود ایستاد. موردی که در سال 97 چندان حضور پرشوری نداشت.

یکی از نقاط ضعف «حتوکا» این است که محل‎های درآمدی محدودی دارد؛ بخش عمده‎اي از درآمد ارائه خدمات از درگاه شرکت‎هاي «فولاد مبارکه» و «فولاد هرمزگان» تأمین می‎شود. عدم تنوع مشتریان عمده موجب افزایش قدرت چانه‎زنی مشتریان و فشار برای کاهش قیمت‎های پیشنهادی در قراردادها می‎شود. بنابراین، در کنار توسعه بازارهای خود باید به فکر توسعه خدمات نیز باشد تا بهتر بتواند در زمینه‎های گوناگون فعالیت کند.

این شرکت مالک 80 درصد «کشتيرانی توکا موج هرمزگان» است که در شرف انحلال قرار دارد. علاوه بر 19 میلیارد ريال مانده مطالبات از این زیرمجموعه، پس از انحلال، سود نسبتا مناسبی از محل فروش دارایی‎ها می‎تواند عاید «حتوکا» شود.

به طور کلی می‎توان این چنین گفت که «حتوکا» بیش از همه نیاز به جذب مشتریان جدید دارد تا بهتر و کاراتر بتواند فعالیت کند و از سیطره «فولاد مبارکه» خارج شود.