برای کمک به اعضای آیسکو در اجرای اصل ۳ از اهداف و اصول مقررات اوراق بهادار آیسکو (اصول آیسکو)، اعضای «کمیته ۸» برخی از شیوه‌های فعلی را در حوزه‌های خود مشخص کرده‌اند که در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی برای سرمایه‌گذاران خرد مفید بوده است.

«کمیته ۸» اذعان می‌دارد که هیچ الگوی مشخصی برای تمام برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی وجود ندارد. این شیوه‌ها تنها منعکس‌کننده رویکردهای جاری توسط اعضای «کمیته ۸» با در نظر گرفتن شرایط منحصر به فرد و عضویت آنها است.

در ادامه به دنبال هر شیوه‌ای، متون توضیحی و مثال‌ها آورده شده است که به اعضای «کمیته ۸» در توسعه برنامه‌هایشان کمک می‌کند. هر چند که این شیوه‌ها ممکن است مکمل دستورالعمل‌های سایر سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش مالی نیز باشند.

  • شیوه ۱

این شیوه بیانگر آن است که برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی باید در راستای افزایش دانش، مهارت‌های اصلی و پایه‌ای سرمایه‌گذاران خرد در حوزه سرمایه‌گذاری، ارتقای آگاهی، شناخت ابزارها و خدمات سرمایه‌گذاری قابل دسترس متمرکز باشد.

مهارت‌های اصلی و پایه برای سرمایه‌گذاری شامل نحوه اجتناب از کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری، مفاهیم عددی پایه مثل درصدها، اثرات ترکیب، و توصیف ریسک مورد انتظار و بازده هستند. این مهارت‌ها همچنین دربرگیرنده موضوعاتی مانند نحوه سرمایه‌گذاری، تنوع ابزارها، برنامه سرمایه‌گذاری پایه (به طور مثال هدف گذاری، انتخاب مشاور، سوال‌های مناسب، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی)، ابزارهای سرمایه‌گذاری مشترک برای دوران بازنشستگی است.

بسیاری از اعضای «کمیته ۸» برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی را برای کمک به سرمایه‌گذاران خرد توسعه داده‌اند تا امکان آشنایی آنان را با انواع ابزارهای سرمایه‌گذاری فراهم نمایند، که از آن جمله اهداف می‌توان به ویژگی‌ها، ریسک‌ها  و هزینه‌ها، و خدمات سرمایه‌گذاری اشاره کرد. برخی دیگر از اعضای کمیته، مطالب آموزشی مفیدی را با هدف راهنمایی سرمایه‌گذاران خرد و شناساندن آنان با اصول سرمایه‌گذاری بر روی وب سایت‌های خود قرارداده‌اند.

بطور مثال:

  • تعدادی از اعضای این کمیته از جمله AMF Quebec، OSC ، FCA، AMF، CMVM ابزارهایی همچون ماشین‌حساب‌های آنلاین و نرم افزارهای برنامه‌ریزی‌ بودجه روی وب سایت‌های خود طراحی کرده‌اند که از طریق این ابزارها، یادگیری مفاهیم اولیه و پایه سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

 

  • شیوه ۲

از طرح‌های ابتکاری که در آنها نیازهای سرمایه‌گذاران خرد در حوزه برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی را در بر می‌گیرد، حمایت شود.

نهادهای ناظر اوراق بهادار ممکن است الزامات سرمایه‌گذار و اولویت‌های او را از طریق همفکری و گفتگو با انجمن‌های کاربران، گروه‌های مشاوره و سازمان‌های نظارتی و سایر حوزه‌های مرتبط شناسایی کنند.

شایان ذکر است که اولویت برای برخی از نهادهای ناظر اوراق بهادار، شامل دانش مالی و مهارت‌های مرتبط با رویدادهای زندگی است. از جمله فارغ‌التحصیلی، بیکاری، ازدواج، تولد، جدایی، بازنشستگی، حمایت از سالخوردگان و مرگ. تعدادی از اعضای «کمیته ۸» ساختار وب سایت خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که مطابق با رویدادهای سرمایه‌گذاران خرد بوده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با «کلیک» بر آن به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. اولویت‌های دیگر نهادهای ناظر اوراق بهادار در خصوص ارتقای چارچوب قوانین در حوزه قضایی مرتبط، بررسی جنبه‌های اقتصاد رفتاری (مثل خودرأیی) و اصلاحات جدید افشای قوانین است.

همچنین نهادهای ناظر اوراق بهادار اولویت‌های مورد نظر خود را از طریق فعالیت‌های عملیاتی، ردیابی سوالات و شکایات، انطباق و نظارت افشاء و اقدامات اجرایی تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از فعالیت‌های عملیاتی و حمایتی نهادهای ناظر اوراق بهادار، چاپ بولتن‌ها و هشدارهای سرمایه‌گذاری است. نظرسنجی‌ها در حوزه سواد مالی ملی یا بین‌المللی نیز می‌تواند به شناسایی حوزه‌های تمرکز و نیازهای سرمایه‌گذاری کمک کند.

 

بطور مثال:

  • «نهاد ناظر ژاپن (JFSA)» گروهی از مشاوران، کارشناسان موضوعی و انجمن‌های صنفی را برای کار در زمینه آموزش مالی تعیین کرده‌ است.
  • «نهاد ناظر چین (CSRC)» از پیشنهادات سرمایه‌گذاران که از طریق خط تلفن دریافت می‌کند برای کمک به شناسایی نیازها و اولویت‌های سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند.
  • در هنگ کنگ، کمپین آموزشی برای ارتقای آگاهی از حقوق سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده بود که بر اساس یافته‌های دریافتی از برنامه " Mystery Shopping Program Finding" که توسط «نهاد ناظر هنگ کنگ (SFC)» دریافت می‌کرد، فعالیت می‌کند.
  • «نهاد ناظر آرژانتین (CNV)» اطلاعاتی را از طریق وب سایت خود مانند سایر اعضا به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رساند.
  • SEC تایلند» بررسی‌ها و مطالعات خود را در حوزه سواد مالی بر پایه تحقیقات بانک مرکزی تایلند و اداره ملی آمار استوار کرده است.

 

  • شیوه ۳

برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی برای برآوردن نیازهای مخاطبان خاص ایجاد کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی، زمانی که بر اساس موضوعات خاصی از شرایط سرمایه‌گذار انجام شود، بیشترین تاثیر را خواهد داشت، از جمله سن، رویدادهای زندگی، مشخصات رفتاری و یا سطح دانش مالی آنها.

اولین قدم مهم در این زمینه، تعریف سرمایه‌گذار هدف (مخاطب) و مشخص‌کردن حوزه زندگی سرمایه‌گذار است تا امکان تعیین مناسب‌ترین و موثرترین محتوا و روش آموزشی فراهم شود. تعدادی از اعضای «کمیته ۸» برنامه‌های سرمایه‌گذاری را براساس سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، و سطح پیشرفت سرمایه‌گذار تعیین می‌کنند.

معمولا انتخاب رسانه‌ها برای ارائه برنامه‌های آموزشی به سرمایه‌گذار هدف بستگی دارد. برای رسیدن به بهترین حالت از آموزش، برخی از نهادهای ناظر اوراق بهادار از تمام رسانه‌های موجود استفاده می‌کنند. در حال حاضر روش‌های کنونی شامل توزیع مطالب نوشتاری مانند بروشورها و برگه‌های اطلاعاتی، ماشین‌حساب‌های آنلاین، ابزارهای مالی، پادکست‌ها، فیلم‌ها، تعامل با رسانه‌ها، برگزاری جلسات رو در رو، سمینارهای آموزشی، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی است.

تعدادی از اعضای «کمیته ۸» علاوه بر ارائه محتواهای مورد نظر در وب سایت برای مخاطبان خاص، از رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب استفاده می‌کنند. برخی دیگر از اعضا نیز محتویات خاصی را برای گروه‌های مختلف فرهنگی به زبانهای مختلف تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دهند.

بطور مثال:

  • SEC نیجریه» از طریق برنامه «بازار ثروت و سلامت بانوان»، اقدام به طراحی برنامه‌ای جهت ملاقات زنان، آموزش آنها در خصوص بازار اوراق بهادار، محصولات بازار و نحوه سرمایه‌گذاری کرده است.
  • «نهاد ناظر استرالیا (ASIC)» وب سایت اختصاصی بنام «MoneySmart» طراحی کرده است که شامل محتوای آموزشی برای مخاطبان و سطوح مختلف زندگی از جمله دوران جوانی، پیش از بازنشستگی، خانواده‌ها، زنان و همچنین بومی‌های استرالیا می‌شود.
  • «نهاد ناظربریتانیا (FCA)» در بخش «توجه به کاربر مالی» ویژگی‌های شخصی، شیوه زندگی، نگرش، رفتار و تجربیات کاربران مالی و سرمایه‌گذار را بررسی می‌کند.
  • مرکز آموزش سرمایه‌گذاری «نهاد ناظر هنگ کنگ (SFC)» در کمپین اخیر خود بر طرح‌های «اطمینان مرتبط با سرمایه‌گذاری» متمرکز شده بود که در آن از انواع روش‌های مختلف همچون پخش ویدئو در وب سایت، تلویزیون و یوتیوب و انتشار بروشور استفاده کرده بود.
  • «برنامه آموزش مالی ملی» سنگاپور با عنوان «MoneySENSE » در سال ۲۰۱۳ در کمپینی با عنوان «Mind Your Money» مخاطبان قدیمی‌تر چینی را هدف قرار داد.
  • نهاد ناظر مالزی، ترکیه و تایلند اپلیکیشن‌های موبایل را معرفی کردند که اطلاعات پایه مرتبط با ابزارها، واسطه‌گری‌ها و هشدارهای سرمایه‌گذاری را ارائه می‌داد.
  • نهاد ناظر ایالات متحده توییتری را با عنوان «@SEC Investor ED» به آموزش سرمایه‌گذاری اختصاص داد که تا سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰،۰۰۰ دنبال‌کننده داشت.
  • نهاد ناظرپرتغال (CMVM) به همراه سایر نهادهای ناظر ملی، درگاهی بنام «Todos Contam» را در سال ۲۰۱۲ راه اندازی کرد. هدف از ایجاد این درگاه، گسترش مفاهیم اساسی مرتبط با تصمیم‌گیری‌های مکرر مالی است. همچنین درگاه مزبور ابزارهایی را برای مدیریت امور مالی شخصی و پس‌انداز در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در تمام مراحل زندگی ارائه کرده است از جمله تحصیل، اولین شغل، خرید خانه یا ماشین، شروع زندگی خانوادگی، برنامه‌ریزی برای دوران سالخوردگی، بیکاری، جدایی و بیماری.
     
  • شیوه ۴

هنگام ایجاد و طرح‌ریزی برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی، دیدگاه‌های جمع‌آوری شده از تحقیقات مختلف را در نظر بگیرید.

 

در حالت ایده آل، طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی باید مبتنی بر شواهد باشد. باید دیدگاه‌های مختلف حاصل از تحقیقات در زمینه‌هایی مانند اقتصاد رفتاری را در نظر بگیرند تا بتوانند رفتارهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار خرد را پیش‌بینی و درک نمایند.

تعدادی از اعضای «کمیته ۸» از طیف گسترده‌ای از تحقیقات کمی و کیفی برای آگاهی از نتایج فعالیت‌های خود در زمینه آموزش سرمایه‌گذار، برای  محتوای وب سایت و طراحی آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر تحقیقات در حال انجام، مانند نظرسنجی، تجزیه و تحلیل الگوهای کاربر در وب سایت می‌توانند به شناسایی نیازهای سرمایه‌گذار، اولویت‌ها، تصمیم‌گیریی‌های رفتاری، نیازها و اولویت‌های خاصی که به فرهنگ و جمعیت بومی اختصاص دارد، کمک کند.

 

بطور مثال:

  • «نهاد ناظر آفریقای جنوبی (FSB)»، شورای «تحقیقات علوم انسانی آفریقای جنوبی» را به منظور ارزیابی سوابق مالی در سطح ملی ایجاد کرد. نتایج بدست آمده نشانگر این نکته بود که عوامل موثر در یادگیری بهتر و موثرتر افراد چیست، کدام عملکرد و با چه مکانیسمی برای ایجاد آگاهی و ارتقای مهارت‌های افراد بهتر عمل می‌کند.
  • «نهاد ناظربریتانیا (FCA)» از تحقیقات جاری برای روانشناسی عملکرد کاربر و انگیزه‌های رفتاری‌ او جهت ارتقای برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی استفاده می‌کند.
  • «نهاد ناظر استرالیا (ASIC)» به منظور کسب اطمینان از برنامه‌های آموزش مالی خود اقدام به انجام تحقیقات کیفی در گروه‌های هدف می‌پردازد.
  • وب سایت «نهاد ناظر ایالت انتاریو کانادا»، GetSmarterAboutMoney برای شناسایی نیازمندی‌های سرمایه‌گذاران آنلاین تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد که براساس آن به ایجاد محتوا،  سبک و توزیع اطلاعات در وب سایت خود می‌پردازد.
  • «شاخص آگاهی مالی AMF Quebec» نرخ سازگاری ۴۰ رفتار مالی را مورد سنجش قرار داده‌است. همچنین به گزارش این نهاد، محتوای کمپین‌های سالانه آنها نیز ارتقا یافته و در حال حاضر بر کمبودها و نیازهای سرمایه‌گذاران تمرکز دارند.
  • «نهاد ناظر پرتغال (CMVM)» برای ارزیابی دانش و اطلاعات سرمایه‌گذاران داخلی، سواد مالی آنان را سازماندهی کرده و تحقیقاتی بر اساس روش‌های خرید «mystery shopping» برای سنجش توانایی و دانش واسطه‌گری‌های مالی انجام داد.

 

  • شیوه ۵

برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی را با نتایج قابل سنجش و واضح می‌توانید ارتقا دهید و در صورت امکان آنها را بطور مداوم ارزیابی کنید.

نظارت و ارزیابی برنامه‌ها برای ارزیابی اثربخشی آنها حائز اهمیت است. لذا شناسایی حوزه‌های مختلف برای ارتقای کیفیت برنامه و استفاده مناسب آن از منابع موجود، از نکات مهم و قابل توجه نهادها باید باشد. همچنین این موضوع می‌تواند به توسعه برنامه‌های آینده نیز کمک شایانی نماید. بهرحال سنجش نتایج برنامه از بخش‌های چالش‌برانگیز برای سازمان‌ها و نهادها است، چرا که دستیابی به اثرات تحقیقات ممکن است سال‌ها طول بکشد.

فعالیت‌ها برای سنجش سواد مالی شامل انجام اقداماتی مانند برگزاری آزمون قبل و بعد از کارگاه‌ها جهت حصول اطمینان از دریافت میزان دانش، نظرسنجی برای تعیین درجه آگاهی، استفاده از منابع و ابزارها، تجزیه و تحلیل وب سایت و مشاوره ذینفعان است. همچنین انجام نظرسنجی‌ها می‌تواند برای سنجش تغییرات رفتاری بکار رود.

در حالت بهینه، ارزیابی باید اهداف خاص برنامه، دامنه و وسعت آن، گروه هدف (مخاطب) و روش تحویل آن را در نظر گیرد. برنامه‌های مختلف اغلب به طرح‌های ارزیابی متفاوتی نیاز دارند. برای مثال، تعدادی از نهادهای اوراق بهادار، برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی را برای پیشگیری از اثربخشی و پیشرفت پیش از اجرای گسترده مورد آزمون قرار می‌دهند.

بطور مثال:

  • نهاد ناظر استرالیا و آفریقای جنوبی سازوکار ارزیابی برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی را ایجاد کرده‌اند.
  • «نهاد ناظراسپانیا (CNMV)»، طی مشارکت با بانک مرکزی اسپانیا، طرحی ویژه در راستای ارزیابی برنامه آموزش مالی در مدارس را در سال ۱۳-۲۰۱۲ پیاده‌سازی کرد.

 

  • شیوه ۶

با سایر سازمان‌های مرتبط در توسعه و تحویل برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی همکاری و مشارکت داشته باشید.

نهادهای ناظر اوراق بهادار به منظور ارتقای منابع محدود و استفاده از نقاط قوت یکدیگر، شرایط و فرصت‌هایی برای همکاری با سایر سازمان‌های دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی و موسسات آموزشی ایجاد می‌کنند. همچنین بسیاری از نهادهای ناظر با انجمن‌های سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی مشارکت دارند.

بعلاوه ممکن است شرایط همکاری با انجمن‌های صنعت، سازمان‌های حرفه‌ای، واسطه‌گری‌ها، موسسات مالی و سایر شرکت‌های بازرگانی و تجاری نیز ایجاد شود. این سازمان‌ها ممکن است دانش و اطلاعات خاصی از نیازهای گروه‌های مخاطب سرمایه‌گذاری که مورد هدف هستند، داشته باشند و یا اینکه بهتر بتوانند با گروه خاصی از مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

زمانی مشارکت و همکاری با صنعت مالی حائز اهمیت است که نهادهای ناظر اوراق بهادار از تضاد منافع یا بروز مغایرت‌های منافع طرفین جلوگیری کنند. برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی که توسط نهادهای ناظر اوراق بهادار ارائه می‌شود، باید مستقل، منصفانه و بی‌طرفانه باشد و از مطالب تجاری و یا تبلیغاتی پرهیز نماید.

 

بطور مثال:

  • «نهاد ناظرفرانسه (AMF)» در یک کمپین آموزشی با موسسه فرانسوی در حوزه آموزش مالی عمومی مشارکت دارد که بخشی از هزینه توسط نهاد ناظر تأمین می‌شود. همچنین AMF توافقنامه همکاری با موسسه ملی کاربر امضا کرده است تا به کاربران خود اطلاعاتی در حوزه ابزارهای مالی و خدمات ارائه دهد.
  • نهاد ناظر مالزی با بانک مرکزی مالزی در حوزه حمایت و بورس اوراق بهادار برای برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری همکاری دارد.
  • نهاد ناظر اسپانیا با بانک مرکزی اسپانیا بطور مشترک تلاش‌های خود را برای آموزش سرمایه‌گذاری گسترش می‌دهد، همانگونه که «SEC نیجریه» با موسسات مالی خود و بورس اوراق بهادار انجام می‌دهد.
  • در سپتامبر ۲۰۱۳، «SEC تایلند» تفاهم‌نامه همکاری با ۱۳ نمایندگی و انجمن تایلندی در راستای ارتقای سواد مالی امضا کرد.
  • برخی از اعضای «کمیته ۸»، مانند نهادهای ناظر هنگ کنگ و سنگاپور، با استفاده از تخصص و دانش موسسات دولتی، و انجمن‌های صنعتی اقدام به ارتقا و ارائه پیام‌های آموزشی کرده‌اند.
  • نهاد ناظر ایالت انتاریو کانادا در وب سایت خود درگاهی را تحت عنوان “GetSmarterAboutMoney” ایجاد کرده است که با رسانه اخبار ملی در حوزه ارتقای مفاهیم آموزش سرمایه‌گذاری همکاری می‌کند.
  • نهاد ناظر ایالات متحده با همکاری سایر نهادهای اوراق بهادار، هشدارها و نکات مهم مربوط به سرمایه‌گذاران خرد را منتشر می‌کند.
  • «نهاد ناظربرزیل (CVM)» در سال ۲۰۰۶ «کمیته مشورتی آموزش» را با هدف ارتقای طرح‌های مشترک در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد کرد که متشکل از سازمان‌های خودانتظام برزیلی و انجمن‌های بازار سرمایه است.

 

  • شیوه ۷

بطور کلی برای ارتقای برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی، راهبردهای ملی و یا همکاری با سایر سازمان‌ها را باید در نظر گرفت. این همکاری در راستای تکمیل و تقویت برنامه‌های آموزش مالی و برنامه‌های حمایت از کاربران مالی است.

بسیاری از نهادهای ناظر اوراق بهادار با توجه به منابع محدود موجود، با موسسات دولتی و ملی که شامل موسسات آموزشی نیز هست، مشارکت دارند. این همکاری با هدف تسهیل آموزش سرمایه‌گذاری جامع و برنامه‌های سواد مالی در حوزه‌های مرتبط است. به عنوان نمونه تعدادی از اعضای «کمیته ۸» با بخش‌های آموزشی همکاری نزدیکی دارند و ابزار و مطالب حوزه سواد مالی را برای استفاده دبیران در مدارس ارائه می‌دهند.

برخی از راهبردهای ملی نیز رویکردی جامع برای آموزش مالی دارند که ممکن است به شناسایی ناکارآمدی و شکاف‌های موجود در چارچوب کلی برنامه آموزش مالی کمک کند و موجب افزایش سطح آگاهی در زمینه سواد مالی در سطح ملی شود.

بطورمثال:

  • در سال ۲۰۱۱، نهاد ناظر استرالیا اولین «راهبرد سواد مالی ملی استرالیایی» را برای ارائه چارچوب ملی در سواد مالی بر اساس همکاری، تحقیق و بهترین روش بین‌المللی ایجاد کرد. این برنامه راهبردی در سال ۲۰۱۳ بطور جامع بررسی و به روز رسانی شده است.
  • در ترکیه، براساس طرح «راهبردی آموزش مالی ملی»،انتظار می‌رود که در سراسر کشور توسط وزارت آموزش پیاده‌سازی شود.
  • نهاد ناظر پرتغال با تایید وزارت امور خارجه و مالی پرتغال، نمایندگان بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی بین سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵مشارکت‌هایی به منظور تهیه «طرح ملی آموزش‌ مالی» داشتند. هدف این طرح، ایجاد چارچوب ملی برای پروژه‌های آموزش مالی بوده است. برگزاری جلسات آموزشی برای دبیران، مربیان و همچنین متخصصانی که در ارتباط با مردم فعالیت دارند و یا نقش اساسی در حمایت از سرمایه‌گذاران دارند، همچنان در حال انجام است.
  • به تازگی نهاد ناظر آرژانتین بخش آموزش مالی و حمایت از سرمایه‌گذار را با هدف ارتقای برنامه‌های آموزش مالی ملی ایجاد کرد که این بخش در راستای استانداردهای بین‌المللی آموزش سرمایه‌گذاری است.
  • نهاد ناظر برزیل، گروه کاری که توسط نهادهای قانونگذار مالی برزیلی تنظیم شده است را تاسیس کرد. این کارگروه برنامه «راهبرد ملی آموزش مالی» را پیشنهاد کرد. همچنین طبق دستورالعمل ریاست جمهوری برزیل در سال ۲۰۱۰ و به عنوان بخشی از «راهبرد ملی آموزش مالی»، ایجاد برنامه آموزش مالی در دبیرستان‌ها، برای ۶ ایالت، در ۸۶۸ مدرسه و برای حدود ۲۰،۰۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی مورد موافقت قرار گرفت.

 

  • شیوه ۸

همکاری‌های بین‌المللی، اشتراک‌گذاری اطلاعات، هماهنگی در حوزه برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری و سواد مالی، را ارتقا دهید. با حضور در جلسات آیسکو و ایجاد تعاملات موثر با اعضای انجمن‌ها می‌توان به تبادل اطلاعات و تجربیات پرداخت.

تا حد امکان، بسیاری از حوزه‌های مرتبط با آموزش سرمایه‌گذاری و مجریان برنامه‌های سواد مالی با یکدیگر همکاری و هماهنگی دارند، به ویژه اگر تعاملات آنها در جهت جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد. به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و ابتکارات در برنامه آموزش سرمایه‌گذار در میان اعضای آیسکو و سایر سازمان‌ها می‌تواند به عنوان منبع ارزشمندی برای حوزه‌های مرتبط به شمار رود. به ویژه برای بازارهایی که ارتباطات آنها بطور فزاینده‌ای رو به افزایش است. گفتنی است که اعضای «کمیته ۸» در سایر سازمان‌ها و شبکه‌های جهانی برای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و تخصص خود همیشه حضور فعال دارند.

بطورمثال:

  • آیسکو در وب سایت خود هشدارهایی را در ارتباط با شرکت‌هایی که مجاز به ارائه خدمات سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط نیستند، منتشر کرد.
  • در سال ۲۰۱۳، آیسکو ابزار آنلاین جدید بنام «درگاه آموزش سرمایه‌گذاری» را راه‌اندازی کرد. شایان ذکر است که حدود ۵۰ عضو آیسکو بطور داوطلبانه، اطلاعات مناسب را در این درگاه اینترنتی گنجانده‌اند.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که این درگاه بعنوان ویترین فعالیت اعضای آیسکو در حوزه اطلاعات مرتبط با آموزش سرمایه‌گذار مبتنی بر وب محسوب می‌شود و سازوکاری را برای به اشتراک‌گذاشتن برنامه‌های آموزش سرمایه‌گذاری در جامعه جهانی فراهم می‌کند. همچنین این ابزار امکان دسترسی به گزارش‌های آیسکو و سخنرانی‌های مرتبط با حوزه آموزش سرمایه‌گذاری را به کاربران ارائه می‌دهد.

 

منبع: وب سایت «کمیته سرمایه گذاران خرد (C۸)»

* اداره امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار

مترجم: افسانه میرزایی