بهترین زمان عرضه، هنگام رشد بازار
«عرضه اولیه»، کلید واژه جذابی که بازار سرمایه را این روزها بدجور سر زبانها انداخته و صفهای طولانی اخذ کد سهامداری را در کارگزاریها ایجاد کرده است. جدا از فرض این مساله که عرضههای اولیه در بازار به عمق دهی بازار سرمایه کمک کرده و در عین حال توسعه اقتصاد کشور رابه دنبال دارد، به نوعی تحقق شعار سهیم کردن مردم در روند توسعهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس است. با این حال، فرآیند مذکور سرعتی مطلوب در بازار ندارد و میانگین فاصله هر عرضه به حدود یک تا ۳ ماه هم میرسد. پرسش قابل تامل در این میان اینکه زمان مناسب برای عرضههای اولیه چه زمانی است و اساسا باید برای این مهم زمانی متصور بود؟
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، کارشناسان بر این باورند که زمان مناسب برای عرضهها در زمان رشد و صعود شاخص است، اما افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس "چرایی" کم بودن عرضهها در نیمه سال را منوط به تمایل شرکتها برای ورود و شفافیت لازم برای ورود به بازار و عرضه اولیه میداند. هرچند تاکید دارد که «در تلاشیم شرایط لازم فراهم شود و شرکتها بتوانند بیشتر و با آسودگی بهتر وارد بازار شوند». فرصتی فراهم شد درخصوص برخی مسائل پیرامون عرضه اولیه، نظرات وی را جویا شویم.
زمان مناسب برای عرضه اولیه شرکتها چه زمانی است؟
ابتدا باید بررسی شود بازار در چه وضعیتی قرار دارد شاید تاثیرگذار باشد؛ اما نکته مهم این است که عرضه اولیهها همیشه شادابی را به بازار تزریق میکنند، حتی در شرایطی که بازار نزولی و شاخص با رشد همراه نیست. به همین دلیل اشتباه است که گفته شود تأمین مالی شرکتها در زمانی باید صورت گیرد که بازار در حال صعودی است؛ اما مشخصا زمانی که بازار با رشد و صعود همراه و نقدینگی جدید وارد بازار میشود، بهترین زمان برای عرضه اولیه شرکتها و حتی به طور کلی زمان مناسبی برای افزایش تأمین مالی مجموعههاست تا نقدینگی به طور واقعی وارد شرکتها شود.
با این نگاه، چرا در نیمه اول سال که شاخص با رشد همراه بود از این فرصت به درستی استفاده نشد و تعداد عرضهها کم بود؟
از ابتدای سال تا کنون در فرابورس ۸ عرضه اولیه داشتیم. اما مسئله چرایی کم بودن عرضههایی را که مطرح کردید تمام مجموعه را در بر می گیرد. ابتدای امر اینکه خود شرکتها مایل به ورود باشند. نکته ای که بعد از ورود شرکتها به بازار اهمیت دارد شفافیتی است که از آنها انتظار می رود داشته باشند تا اجازه ورود به بازار و عرضه اولیه به آنها داده شود. به هر حال مجموعه این اقدامات دست به دست هم می دهند تا شرکتها وارد بازار سرمایه شوند. ما به عنوان متولیان بازار هر تلاشی که لازم باشد انجام می دهیم تا این شرایط فراهم شود و شرکتها بتوانند بیشتر و با آسودگی بهتر وارد بازار شوند. به این نکته هم توجه کنید که این جریان فرآیندی یکباره نیست و ممکن است حتی یک سال به طول بینجامد تا شرکتها به آمادگی لازم برای عرضه اولیه برسند. همه ساله تلاش میکنیم تا جریان پذیرش، درج و عرضه به صورت مداوم و همیشگی انجام شود؛ اما این نوسان ورود و عرضههای اولیه به بورس مربوط نمیشود و شرکتها باید این تلاش را داشته باشند که خود را به آن درجه ای برسانند که پذیرششان نهایی شود.
اواخر سالگذشته مطرح بود که شرکتهای بزرگ مانند "شستا" و "تیپیکو" زیرمجموعههای خود را عرضه کنند؛ اما تا کنون نیمی از سال گذشت و عرضه ای از طرف این مجموعهها شاهد نبودیم. دلیل این امر چه می تواند باشد؟
در مورد شرکتهای زیر مجموعه شستا موضوع عرضه عمده آنها مطرح بود که در بازار ادغام و تملیک بعضی از شرکتهای آن لیست شدند. به عبارتی کار در روال منطقی در حال پیگیری است ولی عرضههای خرد آنها به صورت مداوم و گسترده مطرح نبود. در مورد شرکتهای زیر مجموعه تیپیکو هم مجموعههایی را در دست اقدام داشتیم که نهایی شدند و تقریبا ماهی یکی از آنها در بازار عرضه شدند.
منبع خبر: هفته نامه اطلاعات بورس شماره۳۲۴
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................