چند سئوال و ابهام درباره عرضه بلوک ۱۴.۵ و ۱۷ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا
کارشناس صنعت خودرو چند سئوال و ابهام درباره عرضه دو بلوک ۱۴.۵ و ۱۷ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا توسط دولت مطرح کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن کریمی سنجری با اشاره به اینکه تجربه نشان داده دولت در اداره بنگاههای اقتصادی و صنعتی موفق نبوده و طبیعی است هیچ عقل سلیمی مخالف واگذاری بخشهای دولتی به خصوصی نخواهد بود، گفت : در خصوص واگذاری دو شرکت بزرگ خودروساز روشن شدن برخی ابهامات پیش از خصوصیسازی، کاملا ضروری است.
وی افزود: بنابراین با واگذاری سهم 14.5 و 17 درصد سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، بسیار بیشتر از آن سهم اسمی است که خریداری میشود. با علم به این موضوع ، سهم دولت در این دو شرکت باید به فرد یا گروهی منتقل شود که توانایی داشته باشد که آنها را از وضعیت بد مالی نجات دهد. فرد یا گروه خریدار در شرایط فعلی علاوه بر رونق تولید، باید بتواند با تولید خودروهای مطلوب، اعتبار از دست رفته این دو شرکت را بازگرداند.
این کارشناس ادامه داد: در شرایطی تحریم از یک سو اجازه نفس کشیدن به دو شرکت خودروساز را نمیدهد و از سوی دیگر انبوهی از بدهیهای بانکی و زیان انباشته آنها را تحت فشار قرار داده که سوال اینجا است آیا خودروسازان خصوصی وضعیت مساعدی دارند؟ آیا بعد از این دولت به بخش خصوصی اجازه میدهد برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری، نیروهای مازاد را تعدیل کند؟ اگر اجازه تعدیل نیرو داده نشود، چگونه میتوان به سودآور کردن این دو شرکت توسط بخش خصوصی امیدوار بود؟
کریمی سنجری ادامه داد: اما اگر دولت اجازه تعدیل نیرو میدهد چرا با وجود سهم کمتر از 20 درصدی با این دو شرکت شبیه بخش خصوصی رفتار نمیکند؟ از طرف دیگر این ابهام مطرح است که مگر خصوصیسازیهای گذشته در بخش صنعت به سرنوشت خوبی دچار شده که خصوصیسازی این دو شرکت هم اثربخش باشد؟ از دیگر سو بخش خصوصی خریدار این دو شرکت در شرایط فعلی اقتصادی و بینالمللی با کدام برنامه، سرمایه و دانش فنی میخواهد این دو شرکت را از ورطه ورشکستگی نجات دهد؟
وی افزود: باید دولت منتظر بماند تا شرایط حضور بخش خصوصی مناسبتر، فراهم شود. سهام ایران خودرو و ساپیا باید زمانی واگذار شوند که امکان تعاملات بینالمللی با سایر دنیا برقرار باشد و به گروهی واگذار شوند که هم توانایی تولید خودرو باکیفیت را داشته و هم در توسعه بازار از طریق صادرات محصولات، توانمند باشند و بهویژه خریداران در خودرو و نه قطعهسازی دارای پیشینه و تجربه و تخصص باشند زیرا سرمایه تنها برای خرید این دو شرکت کافی نیست.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................