واگذاری خودروسازان تنها به «خودیها» نباشد / ایرانخودرو به مزایده بینالمللی گذاشته شود
یک اقتصاددان در خصوص نحوه خصوصیسازی در صنعت خودرو گفت: برای خصوصی کردن ایرانخودرو باید مزایده بینالمللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودیها گفته شود.
به گزارش تجارتنیوز، این که اقتصاد و به تبع آن بنگاهها خصوصیسازی شوند یا خیر؟ یا این که خصوصیسازی در بنگاههایی که تا به حال خصوصی شدهاند درست اجرا شده است یا خیر؟ از سوالات اصلی این روزهای گفتگوهای اقتصادی است.
موسی غنینژاد، اقتصاددان در ابتدای مهر ماه در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد به لزوم آزادسازی و تقدم آن بر خصوصیسازی پرداخت. وی در این خصوص نوشت: از نظر تحلیلی خصوصیسازی موفق نداریم چون نمیتوانیم داشته باشیم. خصوصیسازی موفق یعنی بنگاهی وارد بازار شود و آزادانه کالای خود را بفروشد. وقتی سازمان روی کالاها قیمتگذاری میکند؟ این بنگاه چگونه میتواند این کار را انجام دهد.
سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است باید در اقتصاد آزادسازی انجام شود. وی در این مورد گفت: اقتصاد کشور باید با دو قید به سمت آزادسازی برود، اول این که نباید یک شبه انجام شود چون من با شوک درمانی در اقتصاد مخالف هستم. کارشناسی که پیشنهاد شوک درمانی میدهد یا کارشناس نیست یا به لحاظ سیاسی ریگی به کفش دارد و دنبال حل مساله نیست. دوم این که باید اقتصاد به صورت همگن آزادسازی صورت بگیرد، نباید تکه تکه شود؛ چون این کار انجام شد، اول نساجی و بعد کامپیوتر را به خاک سیاه نشاند.
از آنجایی که صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ کشور است، موضوع خصوصی شدن آن بارها مطرح شده است؛ در این خصوص رضا رحمانی، وزیر صمت در ابتدای مرداد ماه امسال از واگذاری سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایرانخودرو تا پایان سال ۹۹ خبر داد.(ایسنا)
در همین مورد موسی غنینژاد، اقتصاددان معتقد است روند خصوصی کردن شرکتهای خودرویی مثل ایرانخودرو به صورت مزایده بینالمللی انجام شود.
این اقتصاددان در جدیدترین اظهارنظر در نشت «خصوصیسازی آری یا خیر» که در روز دوشنبه ۱۵ مهر ماه در دنیای اقتصاد برگزار شد، در خصوص نحوه خصوصی کردن در خودروسازی عنوان کرد: برای خصوصی کردن ایرانخودرو باید مزایده بینالمللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودیها گفته شود.
وی در این خصوص افزود: اما در ایران مزایده بین خودیها برگزار میشود، اگر کسی هم در مزایده یا مناقصه برنده شد با یک تلفن تاکید میکنند که باید این شرکت به فلان شخص داده شود.
لیلاز نیز با غنینژاد همنظر است، وی وضعیت خودروسازی را پس از آزادسازی این گونه تشریح کرده بود: اگر کل اقتصاد به سمت آزادسازی پیش رود و در خصوص خودروسازی تعرفهها برداشته شود، این صنعت بعد از یک شوک خود را پیدا میکنند. مهمترین اتفاق بعد از آزادسازی در خودروسازی این است که جابهجایی در منابع اتفاق میافتد و مالکیت این صنعت عوض میشود، مثلا ایران خودرو را رنو میخرد. هیچ کشوری نمیتواند بیش از صادرات، واردات داشته باشد. تمام تولید کشور که صفر نمیشود اولویتهای تولید جابهجا میشود.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................