ظهور چهارمین خودروساز با سهام۵۰ میلیاردی/قطعیت خروج همیشگی از ایران
با ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن، چهارمین غول خودروساز جهان با ارزش سهام ۵۰ میلیارد دلاری متولد و منجر به قطعیت خروج همیشگی پژو سیتروئن از ایران شد .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، قرارداد ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن به امضا رسید تا چهارمین غول خودروسازی جهان متولد شود.
هر دو گروه خودروساز، مالک ۵۰ درصد سهام این شرکت جدید خواهند بود. ارزش سهام این شرکت تازه متولد شده ۵۰ میلیارد دلار اعلام شده که ضمن برآورد کسب درآمد ۱۷۰ میلیارد دلاری، ۴۰۰ هزار نفر نیروی کار در خطوط تولیدی آن مشغول به کار خواهند بود.
اثر ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن بر بازار ایران
پیش از تحریمها ایران برای پژو ، بازاری استراتژیک محسوب میشد و بعد از فرانسه بزرگترین بازار فروش محصولات این خودرو ساز بود. سیتروئن نیز بعد از برجام تلاش کرد با خرید ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان بار دیگر حضور جدی در بازار ایران داشته باشد اما بازگشت تحریمها برنامههای این خودروساز فرانسوی را در سایت کاشان ناتمام گذاشت.
هرچند تجربه بازگشت تحریمها برای سیتروئن جدید بود اما پژوییها پیش تر این تجربه را در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ داشتند. بعد از نزدیک به ۱۷ ماه از بازگشت تحریمها و خروج پژو سیتروئن از ایران، این قرارداد با فیات کرایسلر میتواند بازار جدید آمریکا را در دسترس این گروه خودروساز قرار دهد.
هر دو خودروساز حاضر در این ائتلاف در فاصله زمانی میان اوسط دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی فعالیت را در بازار آمریکا متوقف کرده بودند. البته بعد خروج پژو از ایران کارلوس تاوارز از برنامه این شرکت در بازار آمریکا خبر داده و گفته بود بازگشت محصولات این برند به جادههای آمریکا زودتر از سال ۲۰۲۶ اتفاق نخواهد افتاد.
این ادغام برای پژو سیتروئن روی دیگری نیز دارد. چنانچه تحریمهای صنعت خودرو برداشته شود این احتمال وجود دارد که فرانسویها نتوانند بار دیگر در جاده مخصوص و سایت کاشان حضور پیدا کنند. دو دلیل برای این مساله قابل ذکر است.
دلیل اول اینکه فیات کرایسلر خودروسازی آمریکایی محسوب شده و از آنجا که تا کنون در بازار ایران حضور نداشته، همین مساله میتواند به نوعی پاشنه آشیل این خودروساز فرانسوی برای حضور مجدد در بازار ایران محسوب شود.
از آنجا که پژو سیتروئن نمیتواند دیگر بطور مستقل تصمیمگیری کند و باید نظر شریک را نیز در ارتباط با حضور در بازاری جویا شود، این مساله میتواند دلیل دیگری برای کشیدن ترمز پژو سیتروئن برای حضور در بازار ایران محسوب شود.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................