آمریکا که تا چند دهه پیش بزرگ ترین مصرف کننده پسته بود اکنون به بزرگ ترین تولید کننده پسته دنیا تبدیل شده است و این مهم فقط طی چند دهه رخ داده است.

 

پسته آمریکا

تولید پسته در ایران سابقه تاریخی دارد و شاید قدیمی‌ترین سند آن را بتوان سفرنامه هرودوت دانست. تنوع تولید پسته در ایران به  بیش از 90 رقم می‌رسد. مهمترین ارقام پسته ایران عبارتند از پسته اکبری، پسته کله قوچی، پسته فندقی و پسته احمد آقایی.

پسته ایران در اوایل قرن نوزدهم به آمریکا راه پیدا کرد. در اوایل فقط اشراف زادگان از آن استفاده می‌کردند. به‌ مرور زمان مصرف پسته ایرانی در آمریکا گسترش یافت و عمومیت پیدا کرد. در آن زمان پسته ایرانی یک کالای وارداتی بود. مردم آمریکا کم‌کم با طعم و مزه پسته ایران خو گرفته بودند.

در اواسط قرن نوزدهم بود که دولت آمریکا تصمیم گرفت که بیابان‌های جنوبی آمریکا را کشاورزی کند. با توجه به بیابانی و گرم و خشک بودن هوای آنجا، بهترین گزینه برای آن منطقه کشت پسته بود. لذا واریته‌های مختلف از پسته به آمریکا برده شد و کاشته شد.

اما واریته و رقم مناسب که بهینه و اقتصادی باشد یافت نشد.

به همین دلیل مدتی توسعه باغ پسته در آمریکا توسعه چندانی پیدا نکرد. بازار آمریکا همچنان بهترین گزینه برای پسته ایران بود.

در سال 1928 دولت آمریکا عزم خود را جزم کرد. آن‌ها از زبده‌ترین محقق خود در زمینه کشاورزی آقای وایت هاوس خواستند تا بهترین رقم که مناسب صحرای کالیفرنیا باشد پیدا کنند.

آقای وایت هاوس پس از تحقیق و بررسی بر روی انواع واریته‌ها از مناطق پسته خیز جهان یک رقم را مناسب آب و هوای کالیفرنیا یافت. این رقم که از باغات پسته کاری آقای آگاه واقع در استان کرمان بود یافت لذا بعدها این واریته کرمانی نام گذاری شد.

این واریته به سرعت در سرتاسر مناطق پسته کاری توزیع و گسترش یافت.

 واریته کرمانی به درستی انتخاب‌شده بود و رفته‌رفته پسته کاری گسترش یافت آن‌ها با استفاده از علم و همچنین تکنولوژی روز،  توانستند کشور را از ورود پسته ایران بی‌نیاز کنند.

اما یک چالش بزرگ برای پسته آمریکا وجود داشت و آن هم طعم و مزه پسته ایران بود. مردم آمریکا که پسته باکیفیت ایران را خورده بودند از پسته آمریکا استقبال نمی‌کردند لذا دولت آمریکا راه‌حل را، بستن راه ورود پسته ایران به آمریکا دید.  لذا با تعرفه آنتی دامپنگ (تعرفه سیصد درصدی بر واردات پسته ایران به آمریکا) بهترین حمایت را از پسته کاران آمریکا کرد.

 پسته کاری در آمریکا همچنان گسترش می‌یافت و تولید پسته از بازار مصرف داخلی فراتر می‌رفت. مازاد پسته می‌بایست روانه بازار جهانی می‌شد ولی باز طعم و مزه پسته ایران چالش مهم برای آن‌ها بود لذا آن‌ها تصمیم به حذف رقیب خوشمزه‌تر گرفتند.

تبلیغات وسیع رسانه‌ها علیه پسته ایران با موضوع قارچ آفلاتوکسین بهترین گزینه بود. رسانه‌های آمریکا بارها از جنگی به نام جنگ پسته بین ایران و آمریکا سخن به میان آوردند، آنها به جد تمام تلاش خود را به کار بردند تا حداکثر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را حفظ و حتی تشدید کنند.

لذا آن‌ها با بزرگ‌نمایی موضوع بهداشت توانستند بهترین بازار پسته جهان (کشورهای اروپایی) را از آن خود کنند و این تنها حمایت دولت آمریکا از پسته کاران خود نبود، تسهیلات ارزان و لوله‌کشی آب و اعطای زمین‌های ارزان تنها بخشی از حمایت‌های دولت از پسته کاران بود.

آمریکا که تا چند دهه پیش بزرگ ترین مصرف کننده پسته بود اکنون به بزرگ ترین تولید کننده پسته دنیا تبدیل شده است و این مهم فقط طی چند دهه رخ داده است.