مشخصات جامع شرکت ۱۰۰ میلیارد تومانی پدیده شیمی قرن که زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ بوده و به تازگی در بازار دوم بورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام شده، بررسی شد.
 
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پدیده شیمی قرن از ۱۳ بهمن در بخش ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و با پلاک ۵۳۴ در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام ایستاد.
طبق بررسی های بورس پرس، "اکتیو" ۲۸ فروردین ۸۹ به ثبت رسیده و مرکز اصلی آن تهران است. سرمایه اولیه این شرکت ۱۰ میلیون تومان بوده که طی چند مرحله به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و با ۵۲۳ نفر نیروی انسانی جز واحدهای فرعی شرکت پدیده شیمی پایدار (مالک ۱۰۰ درصدی سهام) و واحد نهایی گروه صنعتی گلرنگ محسوب می شود.
موضوع فعالیت
۱. انجام تمام فعالیت های تجاری و بازرگانی اعم از تولید و فرآوری، توزیع، خرید و فروش، صادرات و واردات، بسته‌بندی، نگهداری و انبارش، حمل و نقل و عرضه کلیه کالاهای مجاز مخصوصا مواد اولیه و کلیه محصولات و فرآورده های آرایشی و بهداشتی، شوینده، ضد عفونی کننده ،تمیز کننده و شیمیایی، انواع کرم‌ها، فرآورده های گیاهی و ارگانیک، فرآورده های با خواص دارویی، مواد و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی، ضد عفونی کننده های بیمارستانی و دامپزشکی، فرآورده های مرتبط حاصل از فناوری های نوین و اقلام بسته بندی و مواد اولیه آنها انجام خدمات آزمایشگاهی
۲. اخذ و اعطای نمایندگی از کارخانجات و شرکت های معتبر تولیدی، تحقیقاتی و یا تامین کنندگان مواد اولیه داخلی و خارجی مرتبط با محصولات موضوع شرکت
۳. تولید و فروش قراردادی، کارمزدی و یا تحت لیسانس داخلی و خارجی مواد و محصولات و فرآورده های موضوع شرکت
۴. برپایی غرفه و شرکت در نمایشگاه های خارجی و داخلی
۵. انجام تحقیقات علمی، اقتصادی و بازرگانی در خصوص ایجاد و انتقال دانش فنی و تولید مواد و فراورده های فوق الذکر
۶. برپایی نمایشگاه ها، کنفرانس ها، همایش ها و سمینارهای داخلی و خارجی
۷. انجام پروژه های مطالعات فنی در خصوص موضوع شرکت
۸. شرکت در تمامی مناقصات، مزایدات و پیمان های دولتی و خصوصی در صورت لزوم با اخذ مجوزهای لازم و قانونی
۹. خرید و فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس، فرابورس و سایر شرکت ها و سایر محصولات عرضه شده در بازار پول و سرمایه، اخذ وام، تسهیلات و اعتبارات از بانک ها و موسسات مالی و انجام امور مربوط به تامین مالی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به انتشار اوراق تامین مالی در جهت منافع شرکت
شرکت پدیده شیمی قرن مالک ۴۲.۷ درصد سهام پدیده شیمی جم ( سهامی خاص) که ۱۵ اسفند سال ۸۸ تاسیس و از ۲۰ اسفند سال ۹۱ به مدت نامحدود شروع به بهره برداری کرده محسوب می شود.
موضوع فعالیت پدیده شیمی جم شامل خرید و فروش و واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز، بازرگانی، تولید، توزیع، خرید و فروش انواع مواد اولیه شیمیایی مورد استفاده در صنایع دارویی، غذایی، پتروشیمی، کشاورزی، دامداری و دامپزشکی، کاتالیزورها ،مواد نانو ،آرایشی بهداشتی و شوینده و غیره در گریدهای آزمایشگاهی، دارویی، غذایی و صنعتی، اخذ نمایندگی از شرکت های داخلی و خارجی، سفارشات تولید محصولات و انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع دارویی، غذایی، پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی و ... است.
خلاصه اطلاعات مالی شرکت پدیده شیمی جم

مزیت های رقابتی شرکت در صنعت
ارتباط با بازار: ارتباط با بازار از طریق شرکت‌های توزیع که با واسطه یا بی واسطه زیرمجموعه هلدینگ پدیده شیمی پایدار و گروه گلرنگ هستند ایجاد و این موجب افزایش تعاملات و داشتن قدرت نفوذ بالاتر در بازار نسبت به رقبا می‌شود. این موضوع علاوه بر ارجحیت برند های زیرمجموعه گروه در شرکت‌های توزیع موجب تسهیل مراودات مالی و افزایش قدرت در تصمیم گیری های یکپارچه می شود.
عرضه با هزینه کارا: همکاری با شرکت های زیر مجموعه گروه گلرنگ امکان عرضه و توزیع محصولات را با کمترین هزینه و بیشترین کارایی فراهم کرده است. به عنوان مثال شرکت آنیتاسان به دلیل داشتن سبد بسیار متنوع از محصولات مختلف، قدرت چانه زنی بالایی را در برابر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارا است و این موضوع موجب کاهش حاشیه سود واسطه ها شده و منافع بیشتری برای شرکت تولیدی فراهم آورده است.
فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش نیز با حذف واسطه ها و ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی امکان ذخیره حاشیه سود بالاتری را فراهم کرده است. شرکت پخش پایدار با توزیع مویرگی محصولات در اکثر شهرها امکان دسترسی به مشتریان را با کنترل و مدیریت فرآیند توزیع برای شرکت تولیدکننده فراهم آورده است.
دسترسی به نیروی ماهر کار: یکی از ارزش های هلدینگ پدیده شیمی پایدار و شرکت پدیده شیمی قرن کارآفرینی است که لازمه آن فراهم کردن بستر جذب نیروی کار توانمند جهت نیل به اهداف و استراتژی های شرکت است. برای تحقق این ارزش وجود بانک های اطلاعاتی در خصوص نیروی کار بالقوه در گروه گلرنگ و به‌تبع آن شرکت پدیده شیمی قرن و ارتباط با دانشگاه های مطرح و جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و کوشا توانسته امکان استخدام سریع و آسان افراد با انگیزه و توانمند را در شرکت پدیده شیمی قرن فراهم آورد.
این شرکت جهت سرمایه گذاری در نیروی انسانی مبادرت به بورسیه نیروهای متخصص کرده که بر آن اساس افراد توانمند و با انگیزه را در دوران تحصیلی جذب کرده و در پرورش کیفی این افراد حمایت‌های لازم را انجام داده و پس از دوره تحصیل بتوانند از آن‌ها در بخش‌های مرتبط در بنگاه استفاده کند.
ارتباط با مراکز تحقیقاتی: با توجه به اینکه محصولات شوینده در دسته محصولات بهداشتی قرار گرفته و از حساسیت بالایی برخوردار است برای اطمینان هر چه بیشتر از کیفیت مواد اولیه و محصولات نهایی نیاز است آزمایش های از طریق آزمایشگاه های مرجع صورت پذیرد که این امکان از طریق ارتباط با مراکز تحقیقاتی معتبر و دانشگاه ها صورت می پذیرد. همچنین اسپانسرینگ و برگزاری سمینار های علمی در دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه شریف و تهران موجب تحکیم هر چه بیشتر روابط با این مراکز شده است.
فناوری: محققان واحد تحقیق و توسعه شرکت پدیده شیمی قرن با همکاری واحد توسعه محصولات جدید این شرکت با بهره گیری از به روزترین دستگاه های آزمایشگاهی و با دسترسی به مواد اولیه با کیفیت جهانی بصورت مستمر در حال به روز رسانی فرمولاسیون محصولات مختلف هستند تا از این طریق بتواند با کیفیت ترین محصولات را با توجه به استانداردهای روز جهان تولید و به بازار عرضه کنند که این موضوع می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکت مد نظر قرار گرفته شود.
اثر هم افزایی: با توجه به اینکه شرکت پدیده شیمی قرن زیر مجموعه گروه گلرنگ و هلدینگ زیرمجموعه آن( پدیده شیمی پایدار) است این شرکت می‌تواند از مزایای حضور در این هلدینگ از جمله مزایای مالی، لجستیکی، فضای تولیدی و انبارشی، زنجیره عرضه، زنجیره تامین و ... برخوردار شود.
چشم انداز شرکت
چشم انداز پدیده شیمی قرن افزایش سهم فروش ، رهبری بازار داخلی و شناخته شدن به عنوان قطب تولید محصولات شوینده و بهداشتی در کشورهای منطقه است.
راهبردها
با توجه به اینکه جایگاه منطقه‌ای ایران دارای توان بالقوه لازم برای صادرات است. در این صنعت بازار مناسب برای فروش محصولات در خارج وجود دارد. شرکت ها می توانند با ثبت بین المللی محصولات، در اختیار گرفتن شعب تولید، پخش در منطقه و عقد قرارداد هایی با تعرفه ترجیحی به خصوص با کشورهای همسایه برای نیل به این هدف اقدام کنند.
ایران و کشورهایی همچون هندوستان و ترکیه از قطب‌های تولید مواد شوینده و بهداشتی در منطقه هستند. با توجه به موقعیت ایران در منطقه بازارهای سایر کشورها می توانند به عنوان ظرفیت بالقوه، صادرات محصولات در نظر گرفته شود و به علاوه بازار داخلی ۸۰ میلیون نفری مصرف کنندگان موقعیت خوبی را برای این صنعت فراهم آورده است.
نقاط قوت و ضعف

فرصت ها و تهدیدها

اطلاعات تولید
شرکت پدیده شیمی قرن تولید کننده محصولات شوینده با برندهای اکتیو و حیات شامل مایعات شوینده، صابون و پودر لباسشویی است.
فهرست محصولات با برند اکتیو

فهرست محصولات با برند حیات

ظرفیت تولید

اطلاعات فروش سه سال اخیر و ۶ ماهه نخست سال جاری

فروش شرکت در سال های ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ به همراه دوره مالی ۶ ماهه سال جاری از طریق شرکت های پخش پدیده پایدار، گروه صنعتی آنیتاسان، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و پخش پدیده نوین بوده است. میانگین دوره وصول مطالبات بسته به شرایط بازار از ۷۰ تا ۱۱۰ روز و نوسانات آن در دوره‌های رکود و رونق ۳۰ روز است.
نحوه قیمت گذاری محصولات
قیمت گذاری محصولات صنعت شوینده به این صورت است که پیشنهاد قیمت انجمن شرکت های شوینده تصویب شده پس از تصویب برخی از کالاها به علت این که جزء کالاهای اساسی مصرفی هستند برای تصویب نهایی به سازمان حمایت از مصرف کننده فرستاده و قیمت نهایی در آنجا تصویب می شود.
بازار محصولات و رقبا
رقبا در حقیقت شرکت‌هایی هستند که بازار یکسانی را شامل می شوند با توجه به اینکه محصولات شوینده دارای سبد گسترده هستند شرکت های مختلفی در این زمینه در حال فعالیت هستند اما بطور کلی ظرفیت تولید و حجم فروش محصولات یک شرکت به عنوان فیلترهایی در نظر گرفته می شود تا از این طریق بتوان میزان رقابت در صنعت را شناسایی کرد.
در صنعت شوینده ایران شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در حال فعالیت هستند که در بین شرکت‌های داخلی، زیرمجموعه گروه گلرنگ نقش بسزایی در تولید محصولات شوینده با کیفیت داشته اند اما حضور برندها و شرکت‌های بین‌المللی از جمله هنکل پاک وش، یونیلیور، P&G و ... موجب تاکید هرچه بیشتر بر کیفیت ،کاهش بهای تمام شده و بهبود فعالیت های بازاریابی در بین شرکت‌های داخلی شده است.
بطور کلی شرکت‌های هنکل پاک وش، پاکشو، داروگر ،پاکسان، نگین بهداشت آرین، صحت و چند شرکت دیگر را می‌توان رقبای اصلی حاضر در بازار شوینده دانست. برخی از این شرکت ها دارای چند برند مانند هنکل پاک وش با برندهای پرسیل پریل، پاکشو با برندهای اوه، گلرنگ و سافتلن و برخی شرکت‌ها با یک برند مانند شرکت تولید و بازرگانی صحت با برند صحت در بازار در حال فعالیت هستند گروه کالاهایی که هر برند پوشش می‌دهد متفاوت است برای مثال پرسیل تنها شوینده و پریل تنها شوینده ظروف و برخی دیگر مانند برند گلرنگ گروه کالاهای مختلفی دارند.
سهم از بازار هدف
شرکت پدیده شیمی غرب با توجه به افق ۱۴۰۴ در نظر دارد ۱۵ درصد بازار محصولات شوینده را از آن خود کند.

قراردادهای مهم

صورت سود و زیان تلفیقی سه سال مالی گذشته و ۶ ماهه نخست سال جاری

صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر شرکت اصلی و ۶ ماهه نخست سال جاری

سیاست های تقسیم سود
سیاست تقسیم سود در سال های گذشته و آینده تقسیم سود حداکثری است.

پیش بینی صورت سود و زیان سه سال آینده

با توجه به پذیرش شرکت پدیده شیمی جم در فرابورس، پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت تا پایان سال جاری در فرابورس عرضه شود.
طرح های توسعه
طرح احداث کارخانه تولیدی محصولات پودر در زنجان: پدیده شیمی قرن برای افزایش کنترل بر فرایند تولید و تکمیل زنجیره تولید با بکارگیری پیشرفته ترین دستگاه های تولیدی در شهرک صنعتی نوآوران زنجان در حال برنامه‌ریزی جهت احداث کارخانه تولیدی است که این موضوع می‌تواند علاوه بر افزایش ظرفیت تولید پول باعث سودآوری بیشتر شرکت شود.
توسعه محصولات: دیگر طرح توسعه بحث معماری برند است که شرکت به دنبال آن است با وارد کردن برندهای اختصاصی محصولات شوینده البسه، محصولات خانگی و بهداشت فردی و با ارائه محصولات تخصصی و نوآورانه با کیفیت به این بازارها وارد شود تا از یک سو به توسعه شرکت کمک کند و از سوی دیگر آسیب پذیری برند اصلی را کاهش دهد.
افزایش پوشش مشتری: با توجه به برنامه های توسعه ای و زیرساختی شرکت پخش پدیده پایدار در ارتباط با توسعه شعب توزیع محصولات در پخش مویرگی این شرکت برنامه‌ریزی کرده شعب نمایندگی پخش جدید را افتتاح کرده و با تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نسبت به فروش محصولات با توانمندی بالاتر اقدام کند که می‌تواند دسترسی بهتر مصرف کنندگان به محصولات کمک شایانی کند.
برنامه افزایش ۱۰ درصدی صادرات از فروش سالانه در افق چشم انداز: توسعه صادرات محصولات و مواد اولیه یکی از برنامه‌های اصلی شرکت است که در این زمینه واحد بازاریابی موظف به بررسی و یافتن راهکارهای ورود و نفوذ به بازارهای خارجی هستند و در این راستا اقدامات بازار شناسی و امکان سنجی های لازم برای بازارهای مناطق مختلف در حال انجام است کی موضوع انتخاب راهبردهای آتی در این زمینه کمک می کند.